Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

In de laatste Daniël (jeugdblad) of één na laatste stond een artikel dat ging over schooluniform. Natuurlijk is deze discussie al op RF geweest.
Als laatste zin stond er het volgende: Welke school gaat deze uitdaging aan?
Is er inmiddels een school die dit wil oppakken?

Ik weet dat het om het hart gaat, maar er tegenwoordig weinig onderscheid meer te zien met andere scholen. Het is eigenlijk een beetje omgekeerd. Bij ons in de buurt is er een algemene school (secundair) waar de meeste meisjes lang haar hebben, maar kijk ik nu bij bijv. Calvijn College dan is de groep meisjes met kort haar in de meerderheid en de moeders erbij. Hoe komt dit?
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Jeremiah »

CvdW schreef:In de laatste Daniël (jeugdblad) of één na laatste stond een artikel dat ging over schooluniform. Natuurlijk is deze discussie al op RF geweest.
Als laatste zin stond er het volgende: Welke school gaat deze uitdaging aan?
Is er inmiddels een school die dit wil oppakken?
Schooluniform is uitstekend! Daar ben ik voor.
CvdW schreef:Ik weet dat het om het hart gaat, maar er tegenwoordig weinig onderscheid meer te zien met andere scholen. Het is eigenlijk een beetje omgekeerd. Bij ons in de buurt is er een algemene school (secundair) waar de meeste meisjes lang haar hebben, maar kijk ik nu bij bijv. Calvijn College dan is de groep meisjes met kort haar in de meerderheid en de moeders erbij. Hoe komt dit?
Kort haar? Wat is daar mis mee?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door JolandaOudshoorn »

CvdW schreef:In de laatste Daniël (jeugdblad) of één na laatste stond een artikel dat ging over schooluniform. Natuurlijk is deze discussie al op RF geweest.
Als laatste zin stond er het volgende: Welke school gaat deze uitdaging aan?
Is er inmiddels een school die dit wil oppakken?

Ik weet dat het om het hart gaat, maar er tegenwoordig weinig onderscheid meer te zien met andere scholen. Het is eigenlijk een beetje omgekeerd. Bij ons in de buurt is er een algemene school (secundair) waar de meeste meisjes lang haar hebben, maar kijk ik nu bij bijv. Calvijn College dan is de groep meisjes met kort haar in de meerderheid en de moeders erbij. Hoe komt dit?
Prima toch. Is er toch onderscheid.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Het is denk ik niet handig om een discussie over kleding/haardracht te gaan vermengen met de discussie over (stimulering van) internetgebruik op christelijke scholen. Daarnaast is het eerste onderwerp al vaker onderwerp van gesprek geweest, maar goed, het is natuurlijk niet verboden om eerdere discussies nog eens over te doen.
CvdW
Berichten: 2920
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Bedankt voor je toestemming.

Pas stond een artikel (2 pagina's) in het RD over ouders die kinderen niet automatisch naar reformatorische scholen sturen. Reistijd speelt een rol, financiën spelen een rol en wellicht ook het uiterlijk.
Heeft ook niet een predikant gewaarschuwd voor reformatorische scholen? Volgens mij was hij een voorstander om deze af te schaffen.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Reistijd en financiën zijn nu niet echt principiële redenen. Dat geeft niet natuurlijk, maar daarover ging wel de discussie hier.
Erik
Verbannen
Berichten: 119
Lid geworden op: 03 nov 2014, 15:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Erik »

Na D66 is nu Groenlinks ook op pad om christelijke scholen uit te bannen gezien hun congres uitspraak. Benieuwd of dit er door komt bij de kabinetsformatie.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Zita »

Een heel aardig artikel / lezing in dit verband: https://arnoldhuijgen.nl/2016/12/20/ric ... .publishes
Online
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

Zeker een goed artikel.

Al vind ik de inschatting van de betrokkenheid van jongeren wat somber. Maar misschien kijk ik zelf juist wat optimistisch. Ik zie veel betrokken en gelovige jongeren in de kerken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Ik vind het ook een waardevolle lezing. Wel mis ik iets over de invloed die seculiere ouders kunnen/zullen hebben op het beleid van de school (medezeggenschap, bestuur of op meer informele wijze).
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door parsifal »

Erik schreef:Na D66 is nu Groenlinks ook op pad om christelijke scholen uit te bannen gezien hun congres uitspraak. Benieuwd of dit er door komt bij de kabinetsformatie.
Ik vind het link dat veel partijen zich afzetten tegen de vrijheid van onderwijs. Ik vind het helemaal eng als "niet meer van deze tijd" als argument gebruikt wordt. Alsof iets slecht is omdat het vroeger gedaan werd? Ik vraag me ook af wat een antwoord zou zijn op de vraag "waarom was vrijheid van onderwijs wel goed in een andere tijd?"
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

parsifal schreef:
Erik schreef:Na D66 is nu Groenlinks ook op pad om christelijke scholen uit te bannen gezien hun congres uitspraak. Benieuwd of dit er door komt bij de kabinetsformatie.
Ik vind het link dat veel partijen zich afzetten tegen de vrijheid van onderwijs. Ik vind het helemaal eng als "niet meer van deze tijd" als argument gebruikt wordt. Alsof iets slecht is omdat het vroeger gedaan werd? Ik vraag me ook af wat een antwoord zou zijn op de vraag "waarom was vrijheid van onderwijs wel goed in een andere tijd?"
Toen was er nog geen islamitisch onderwijs in Nederland. Maar ja, islamitische scholen verbieden durft alleen de PVV voor te stellen.
Wim Anker
Berichten: 3874
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

eilander schreef:
parsifal schreef:
Erik schreef:Na D66 is nu Groenlinks ook op pad om christelijke scholen uit te bannen gezien hun congres uitspraak. Benieuwd of dit er door komt bij de kabinetsformatie.
Ik vind het link dat veel partijen zich afzetten tegen de vrijheid van onderwijs. Ik vind het helemaal eng als "niet meer van deze tijd" als argument gebruikt wordt. Alsof iets slecht is omdat het vroeger gedaan werd? Ik vraag me ook af wat een antwoord zou zijn op de vraag "waarom was vrijheid van onderwijs wel goed in een andere tijd?"
Toen was er nog geen islamitisch onderwijs in Nederland. Maar ja, islamitische scholen verbieden durft alleen de PVV voor te stellen.
Inderdaad. Een forummer citeerde hier iemand die stelde: de voorrechten van christenen zullen wel verdwijnen, de rechten niet. Als seculier NL zich zal verenigen in een kabinet om de PVV buiten de deur te houden zullen we de "voorrechten" nog wel mogen houden, maar de rechten zullen worden "begrensd" door de wet.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Een heel aardig artikel / lezing in dit verband: https://arnoldhuijgen.nl/2016/12/20/ric ... .publishes
Volgens mij had ik verschillende zaken, maar dan met mijn beperkte woordenschat en dito beperkte kennis, toch ook al onder de aandacht gebracht. Ik zie namelijk dezelfde zaken ook wel, en het staat me bij dat ik dit hier eens heb aangekaart. Het is ernstiger dan we misschien denken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Wim Anker schreef:
eilander schreef:Toen was er nog geen islamitisch onderwijs in Nederland. Maar ja, islamitische scholen verbieden durft alleen de PVV voor te stellen.
Inderdaad. Een forummer citeerde hier iemand die stelde: de voorrechten van christenen zullen wel verdwijnen, de rechten niet. Als seculier NL zich zal verenigen in een kabinet om de PVV buiten de deur te houden zullen we de "voorrechten" nog wel mogen houden, maar de rechten zullen worden "begrensd" door de wet.
Even los van de discussie over de PVV (daar is een ander topic voor): wil je die laatste zin nog verduidelijken? Ik begrijp niet zo goed wat er met voorrechten, rechten en het begrenzen ervan wordt bedoeld.
Plaats reactie