Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

CvdW schreef:
Sheba schreef:Op zich is het wel leerzaam deze discussie. Al krijg ik echt het idee dat de bezwaren vooral een legitimatie moeten zijn voor het eigen onvermogen het tempo van de veranderingen bij te houden en ermee om te gaan. Ik zou zeggen DOE daar wat aan! Er staat niet voor niets geschreven dat het hier op aarde de rust niet is. Oude, gewende, patronen verdwijnen en verouden als een kleed.
Het idee is niet juist. Ik ben goed bij de tijd, maar het ging om de driehoek Gezin-Kerk-School. School wijkt te veel af en daarom wordt er meer en meer gekozen voor Thuisonderwijs. De financiële consequenties worden voor lief genomen, omdat men meer waarde hecht aan de driehoek.
Ik ben juist op zoek naar de onderbouwingen die de conclusie "school wijkt teveel af" rechtvaardigen. Tot op heden heb ik enkel kanttekeningen gezien bij bepaalde handelswijzen van scholen maar geen principiele bezwaren.

Heeft u die?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:
samanthi schreef:
Wim Anker schreef:Sheba,

Dat klopt allemal wat je zegt m.b.t. tot de geboden. Dat is het issue niet. We kunnen alleen wel van mening verschillen hoe kinderen op te voeden in deze maatschappij terwijl onze principes niet verschillen. Ik zie nl. niet in waarom een digitale agenda een kind slechter leert plannen. Het is anders, maar niet slechter. Nodig anno 2016. Anno 1916 was het ook niet nodig zoveel les te geven in verkeer. Nu wel. Dit soort ontwikkelingen zijn toch van alle tijden?

De argumentatie die jij aandraagt om bepaalde dingen op de ouderwetse manier te willen blijven doen lijkt heel erg op de argumentatie van de Amish.
Ik ben het wel met Sheba eens, de weg hoeven we niet meer te weten, we hebben GPS of Tom Tom, rekenen hoeft niet meer, al jaren trouwens, spelling wordt door de PC gedaan, plannen doet de PC, communiceren gaat via Mobieltjes... bewegen doen we op de sportschool want alles gaat automatisch met weinig inspanning, over 20 jaar zijn we allemaal afgestompt en weten we alleen nog maar knopjes te bedienen, zouden we dat willen, ik vind die amish echt zo gek nog niet, ze kunnen nog zelf nadenken.
Inderdaad. Koeien melken en schapen slachten kunnen we niet meer. Wol spinnen, weven geen idee meer hoe dat.moet. Een paard met oogkleppen op door de binnenstad sturen? Niemand die het meer kan. Groenten wecken voor de winter? Vlees zouten? In de mijnen ploeteren? Iemand enig idee?

Op zich is het wel leerzaam deze discussie. Al krijg ik echt het idee dat de bezwaren vooral een legitimatie moeten zijn voor het eigen onvermogen het tempo van de veranderingen bij te houden en ermee om te gaan. Ik zou zeggen DOE daar wat aan! Er staat niet voor niets geschreven dat het hier op aarde de rust niet is. Oude, gewende, patronen verdwijnen en verouden als een kleed.
Daar gaat het niet om, het gaat om het afstompen, de computer doet alles, plannen, de route uitstippelen, rekenen, taal, onze hersenen worden niet meer geprikkeld!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Dat is in dit opzicht toch wel logisch, school houdt meer rekening met voorbereiden op de maatschappij (vervolgonderwijs) dan thuis. Dus hecht de school meer waarde aan digitalisering dan een bezorgde moeder, die ziet dat het leven van haar kind hierdoor meer gericht is op internet dan ze wenselijk vindt. Voor Amisgezinnen geldt dat er in vrijwel de meeste gevallen niet doorgeleerd wordt. Dus die vergelijking is niet eerlijk. Als je ervan uitgaat dat je kinderen de maatschappij nauwelijks in zullen gaan hoeven ze daarop niet voorbereid te worden. Door thuisonderwijs te geven heb je in elk geval niet met dit probleem te maken. Je geeft ze geen smartphone en ze staan niet buiten de groep, want daar maken ze geen deel van uit. Dat heeft inderdaad wel wat aantrekkelijks. Maar je moet je blijven realiseren dat je misschien wel de wereld uit je huis en uit de handen van je kinderen kan houden, maar niet uit hun hart. Je bent er niet als je je kinderen opvoedt door ze te beschermen voor de wereld en de groepsdruk. Daar ligt een spanningsveld. Tegelijk hebben de ouders wel de taak om hun kinderen op te voeden en te beschermen, en er zijn gewoon veel gevaren aan de digitale wereld verbonden. Verslaving bijvoorbeeld. En kijk maar om je heen...er is maar een enkeling die gedisciplineerd om kan gaan met een smartphone (of andere device....) Is het geen whatsapp of facebook, dan wel pinterest of marktplaats. Netflix. Het nieuws.Of je eigen blog. Of Refoforum...
Als ouder van een kind zie je dat gevaar voor je kind scherper dan dat ze dat zelf zien. En daar probeer je in te sturen. Dan moet je zelf consequent zijn en dat is voor ouders inderdaad niet altijd makkelijk ( vind ik lastig tenminste).
Ze zullen inderdaad zelf moeten leren om ermeee om te gaan, maar ze hebben daarin wel begeleiding nodig.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

samanthi schreef:Daar gaat het niet om, het gaat om het afstompen, de computer doet alles, plannen, de route uitstippelen, rekenen, taal, onze hersenen worden niet meer geprikkeld!
Dit klopt niet volgens mij. De hersenen worden anders geprikkeld...

Ik ben met mijn werk veel met Excel bezig, als je daar mee bezig bent om complexe cijfergegevens op een efficiënte manier in draaitabellen etc. te verwerken, dan worden mijn hersens zeer geprikkeld....

Taal wordt er niet beter op, alle spellingcontroles ten spijt.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Wim A schreef:Op zich is het wel leerzaam deze discussie. Al krijg ik echt het idee dat de bezwaren vooral een legitimatie moeten zijn voor het eigen onvermogen het tempo van de veranderingen bij te houden en ermee om te gaan. Ik zou zeggen DOE daar wat aan! Er staat niet voor niets geschreven dat het hier op aarde de rust niet is. Oude, gewende, patronen verdwijnen en verouden als een kleed.
CvdW
Het idee is niet juist. Ik ben goed bij de tijd, maar het ging om de driehoek Gezin-Kerk-School. School wijkt te veel af en daarom wordt er meer en meer gekozen voor Thuisonderwijs. De financiële consequenties worden voor lief genomen, omdat men meer waarde hecht aan de driehoek.
Voor veel mensen wijkt die driehoek niet af. Omdat ze zelf ook in die hele ontwikkeling mee zijn gegaan. Zo ook de mensen in de kerkelijke omgeving.
En als je niet mee daarin ga, omdat je wel de gevaren ziet. Dan wordt dat geweten aan onvermogen... :nonnon

Waar voorheen je met de televisie een gevaar binnen je huis haalde. Is het internet en het gebruik daarvan inmiddels alom geaccepteerd met de vinger wijzend naar de maatschappij die erom vraagt.

@Wim A
Juist omdat de dingen veranderen en de rust hier niet is.... wil ik niet klakkeloos in alles meegaan. Niet uit onvermogen. Maar omdat ik zie dat de duivel op deze manier zijn klauwen in onze gezinnen en scholen heeft gezet, met alle gevolgen van dien. En velen zijn er slapend in meegegaan. Omdat zij dachten dat de "rust" in onze eigen gecreëerde refowereld gewaarborgd was...
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 okt 2016, 16:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:
samanthi schreef:Daar gaat het niet om, het gaat om het afstompen, de computer doet alles, plannen, de route uitstippelen, rekenen, taal, onze hersenen worden niet meer geprikkeld!
Dit klopt niet volgens mij. De hersenen worden anders geprikkeld...

Ik ben met mijn werk veel met Excel bezig, als je daar mee bezig bent om complexe cijfergegevens op een efficiënte manier in draaitabellen etc. te verwerken, dan worden mijn hersens zeer geprikkeld....

Taal wordt er niet beter op, alle spellingcontroles ten spijt.

Ooit wel eens van digitale dementie gehoord?
En onze concentratie wordt er ook zoveel beter door? Ik heb het zelf gemerkt. Hoe meer achter internet, hoe minder ik opneem tijdens het kezen van een boek.

We denken met elkaar via internet meer te weten. Maar is het veelal niet meer maar oppervlakkig ipv minder maar wel diepgaander. Waarbij elk vakgebied zijn of haar eigen plaats heeft. En een ieder daarbij aanvult?

Wbt spelling. De computer denkt voor mij. Als ik typ worden er suggesties aangedragen. En zit hij zelf dingen te wijzigen. Sinds dat zo is, maak ik meer typfouten dan voor die tijd....
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

eilander schreef:Oké @samanthi, maar dan gaat het over een algehele kritische houding t.o.v. automatisering en digitalisering. Dat is prima natuurlijk, maar dat is toch iets anders dan alleen maar kritisch zijn op deze ontwikkeling in het primair of voortgezet onderwijs.

Ik zou toch ook wel de positieve dingen willen zien van deze ontwikkeling. Als ik zie hoe gemakkelijk onze kinderen mooie en praktische dingen kunnen doen op een pc, dan vind ik dat vooral mooi. Dat is mede dankzij een onderwijssysteem dat hierop gericht is. Die ontwikkeling draaien we niet meer terug, en dat hoeft wat mij betreft ook niet.

Uiteraard zijn er nadelen, en is een kritische houding over inhoud noodzakelijk. Over de boekdrukkunst schreef Da Costa (meen ik) dat het een stap ten hemel was maar ook een stap ter hel. Niet om te bagatelliseren, maar wel om te relativeren.
Maar wat voor mij wel eens een vraag is, is of iets dat mooie dingen met zich meebrengt en tegelijkertijd ook dingen die verwoestend zijn voor onze ziel het zo verdienen om positief benadert te worden.
Wanneer iets uiteindelijk heel vaak juist ons verder doet leven van het Woord. Ons misschien zelfs wel het zicht doet ontnemen... is het dan goed? Als het doet wennen om maar veel online te zijn, is het dan goed?

Natuurlijk bracht de boekdrukkunst gevaren mee. Maar ook zegen. Nu via internet gaat het vele malen gemakkelijker. En lijkt voor mijn gevoel de zegen ervan ondergesneeuwd te raken. Snap je wat ik bedoel? Het is in dit geval niet 1 stap naar de Hemel en 1 stap naar de Hel. Maar 1 en 10 stappen.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

Ik hoor nu vooral nog retoriek. En ja, ik ken de boeken van o.a. Carr. En ja, ik onderschrijf de gevaren van het internet.

En er zal duidelijk gemaakt moeten worden dat juist deze praktijken van digitalisering op scholen principieel onjuist zijn en afdoen aan de driehoek.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Wim Anker schreef:Ik hoor nu vooral nog retoriek. En ja, ik ken de boeken van o.a. Carr. En ja, ik onderschrijf de gevaren van het internet.

En er zal duidelijk gemaakt moeten worden dat juist deze praktijken van digitalisering op scholen principieel onjuist zijn en afdoen aan de driehoek.
Alles wat bevordert dat de ll. minder met het Woord bezig zijn, is voor mij een principieel punt.
Alles wat de grens tussen wereld en kerk doet vervagen is ook een principieel punt?
Alles wat een ll. extra makkelijk maakt om maar te gaan surfen of nodeloos de tijd te verdoen op internet is voor mij een principieel punt.
En misschien zelfs ook wel de moderne invloeden die de school bijna verplicht thuis door te voeren...

Digitalisering of over digitalisering... er zit een wereld van verschil tussen.

En doen daarom af aan de driehoek kerk, gezin en school.

En nee, het is geen reden voor thuisonderwijs. (M.i)
Omdat de eerste verantwoording bij ouders ligt.
Maar het wordt door de scholen waarmee je enige verbondenheid zou verwachten wel moeilijker gemaakt.
Ook andere scholen doen daar aan mee. Maar het is juist de zorg dat het komt vanuit een hoek die je niet zou verwachten.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Ik vind dit, zoals inmiddels wel duidelijk, geen principieel punt. Sterker nog, ik vind het juist goed dat kinderen vertrouwd raken met automatisering.
Wel thuis regels stellen, vind ik! Dus een zin als "Alles wat bevordert dat de ll. minder met het Woord bezig zijn, is voor mij een principieel punt" vind ik eerlijk gezegd in dit verband ook retoriek omdat dit thuis moet gebeuren!

Al zijn er natuurlijk wel aanverwante principiele punten: we hebben onlangs nog een gesprek gehad met een docent die keer op keer allerlei grappige filmpjes liet zien in de les. Erg grappig, maar we willen thuis dit soort filmpjes niet en dan verwacht je van de school niet dat ze op die grens gaan zitten. Totaal nutteloos ook trouwens, hebben we gemerkt toen we zelf een aantal van die filmpjes hebben bekeken vóór het gesprek. Was wel een heel goed gesprek trouwens!

De heer B. Florijn sr. zei wel eens: "Voor principes ga je de brandstapel op, dus die hebben we niet zoveel". Vind hier niet een uitholling plaats van het begrip "principieel punt"? Dan moet het ook consequenties hebben. Wat je ook van thuisonderwijs vind, maar dat is dan in elk geval wel consequent (ik vraag me overigens af of er mensen zijn die dit om deze reden doen).
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Verschillen zullen er blijven.

Casus:
Waarom worden broeken (voor meisjes) niet gewoon toegestaan op reformatorische scholen?Is voor mij geen principiële kwestie. Ik denk vele docenten blij zullen zijn. Geen last meer van korte rokjes.
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Het blijft nu erg stil!

Mogen ouders die om principiële redenen thuis geen internet hebben volwaardig meedoen binnen het reformatorisch onderwijs?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10418
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Orchidee »

CvdW schreef:Verschillen zullen er blijven.

Casus:
Waarom worden broeken (voor meisjes) niet gewoon toegestaan op reformatorische scholen?Is voor mij geen principiële kwestie. Ik denk vele docenten blij zullen zijn. Geen last meer van korte rokjes.
Dat zou idd veel beter zijn!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

CvdW schreef:Het blijft nu erg stil!

Mogen ouders die om principiële redenen thuis geen internet hebben volwaardig meedoen binnen het reformatorisch onderwijs?
Lijkt me praktisch erg lastig, maar ik neem aan dat dat wel kan. Ik ken er overigens niet één!
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door ejvl »

CvdW schreef:Het blijft nu erg stil!

Mogen ouders die om principiële redenen thuis geen internet hebben volwaardig meedoen binnen het reformatorisch onderwijs?
Wat ik weet is dat deze kinderen hun digitale huiswerk op school mogen doen. Op de school waar mijn kinderen vertoeven, wordt gebruik gemaakt van Bloon, digitaal woorden leren schrijven en dergelijke, dat moet na schooltijd thuis op het internet. Is er geen internet thuis, mag het na schooltijd op de schoolcomputers gemaakt worden.

Over dat broek-rok standpunt is al heel veel discussie geweest, wat mij betreft maakt het niet uit of het een rok of broek is, als het maar netjes en zedelijk is.
Plaats reactie