Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Wim Anker schreef:Sheba,

Dat klopt allemal wat je zegt m.b.t. tot de geboden. Dat is het issue niet. We kunnen alleen wel van mening verschillen hoe kinderen op te voeden in deze maatschappij terwijl onze principes niet verschillen. Ik zie nl. niet in waarom een digitale agenda een kind slechter leert plannen. Het is anders, maar niet slechter. Nodig anno 2016. Anno 1916 was het ook niet nodig zoveel les te geven in verkeer. Nu wel. Dit soort ontwikkelingen zijn toch van alle tijden?

De argumentatie die jij aandraagt om bepaalde dingen op de ouderwetse manier te willen blijven doen lijkt heel erg op de argumentatie van de Amish.
Ik denk dat laatste opmerking niet nodig is. Probleem is namelijk veel breder. Op zondag moet de computer ook al aan, omdat er gekeken moet worden in de concordantie of online-bijbel. Natuurlijk ben je heel nuttig bezig. Kinderen zijn toch bezig met de preek te overdenken. Ondertussen worden de updates automatisch uitgevoerd. Is dit nodig? Krijg je weer een melding van 'nu je computer opnieuw opstarten' en nog meer van zulke dingen. Moet dit op zondag gebeuren?
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Curatorium »

Sheba schreef:En wordt op de universiteit en op het werk straks ook voor hen gedaan?
Yes, daar gebeurt alles digitaal. Van planning tot het inleveren van opdrachten.
eilander schreef: (en even concreet over het plannen: ze moeten nog steeds inzien dat ze voor een grote repetitie een paar dagen eerder moeten beginnen, dat zet de docent er echt niet bij)
Exact.
Sheba schreef: En nee hoor. Op de school van onze oudste wirdt netjes aangegeven dat ze de repetitie die ze maandag hebben de les ervoor ook al moeten kennen. Dat zie je in due digitale agenda netjes terugkomen.
Heb jij wel een realistische kijk op het onderwijs? Volgens mij heb jij bezwaren tegen het onderwijssysteem en de digitalisering ervan, dat kan en dat mag. Maar schuif dat dan niet af op de reformatorische scholen. Er wordt in de bovenbouw al zo'n 20 jaar gebruik gemaakt van zogenaamde studiewijzers, toen nog op papier. Ook daarin stond repetitie leren al ingepland op de lessen voor de daadwerkelijke repetitie. Er is qua planning echt niets veranderd, behalve dat de studiewijzers nu digitaal staan.
CvdW schreef:Ondertussen worden de updates automatisch uitgevoerd. Is dit nodig? Krijg je weer een melding van 'nu je computer opnieuw opstarten' en nog meer van zulke dingen. Moet dit op zondag gebeuren?
Automatisch updaten kan je uitzetten.
Laatst gewijzigd door Curatorium op 11 okt 2016, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Sheba schreef: @Eilander
En nee hoor. Op de school van onze oudste wordt netjes aangegeven dat ze de repetitie die ze maandag hebben de les ervoor ook al moeten kennen. Dat zie je in de digitale agenda netjes terugkomen.
Onze ervaringen zijn anders, dus het is blijkbaar niet overal hetzelfde. Het heeft dus niet zoveel te maken met digitale agenda's, want dit kan in het papieren tijdwerk net zo goed.
Sheba schreef:Of ik de dingen te zwaar aanzet? Geen idee. Ik vrees wel eens dat we teveel deze dingen als noodzakelijk zijn gaan zien, waardoor er een gewenning is ontstaan. En wij met onze kinderen onnodig kwetsbaar zijn t.ov. De invloeden die haaks op de Bijbel staan. We eraan wennen afhankelijk te zijn van internet....

Want op ons onderwijs soort wordt het gedaan, dus het zal wel goed zijn...
Dat laatste is mijn insteek zeker niet.
Ik zeg ook niet dat het onzin is wat je zegt, we moeten zeker alert zijn.
Nu ja, verder heb ik wel zo ongeveer duidelijk gemaakt hoe ik erin sta.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Ik snap wel wat Sheba bedoelt. En zeker als je eerste net naar het vo gaat zal je daar echt aan moeten wennen. Ik baal er ook wel eens van dat ze zo nodig online moeten zijn om te kijken wat het rooster of het huiswerk is. Op de smartphone is de wifitijd dan 'op' en dan toch een reden om achter de pc te gaan, en inderdaad dan check je gelijk even wat andere dingen. Ben je zo een kwartier verder. (Als mama tenminste alert is, want anders kan het zomaar nog langer duren).
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Curatorium schreef:
Sheba schreef:En wordt op de universiteit en op het werk straks ook voor hen gedaan?
Yes, daar gebeurt alles digitaal. Van planning tot het inleveren van opdrachten.

dat betekent nog niet dat we daar al in de brugklas mee moeten beginnen. Iets digitaal leren inleveren hebben ze zeker nog op de leeftijd van dat ze naar de vervolgopleidingen gaan in een mum van tijd geleerd. Is het zelfs niet zo dat de universiteiten dit zijn gaan doen omdat ze het niet meer leerden op de middelbare school? En de studenten niet meer kunnen plannen?
eilander schreef: (en even concreet over het plannen: ze moeten nog steeds inzien dat ze voor een grote repetitie een paar dagen eerder moeten beginnen, dat zet de docent er echt niet bij)
Exact.

en dat werkt dus niet overal zo. Zie hieronder
Sheba schreef: En nee hoor. Op de school van onze oudste wirdt netjes aangegeven dat ze de repetitie die ze maandag hebben de les ervoor ook al moeten kennen. Dat zie je in due digitale agenda netjes terugkomen.

Heb jij wel een realistische kijk op het onderwijs? Volgens mij heb jij bezwaren tegen het onderwijssysteem en de digitalisering ervan, dat kan en dat mag.

Ja die is realistisch. Zowel als ouder als vanuit het veld zelf :super

Maar schuif dat dan niet af op de reformatorische scholen.
het enige dat ik zeg... gaan we als reformatorische scholen niet te snel en te gemakkelijk of slecht overdacht in deze ontwikkelingen mee. En zijn we als onderwijs ( christelijk en reformatorisch ons wel voldoende bewust van de misschien onbedoelde neveneffecten?

Er wordt in de bovenbouw al zo'n 20 jaar gebruik gemaakt van zogenaamde studiewijzers, toen nog op papier. Ook daarin stond repetitie leren al ingepland op de lessen voor de daadwerkelijke repetitie. Er is qua planning echt niets veranderd, behalve dat de studiewijzers nu digitaal staan.

Ja, mijn probleem is niet het digitaal opzich. Maar het neveneffect van dingen die digitaal zijn.
CvdW schreef:Ondertussen worden de updates automatisch uitgevoerd. Is dit nodig? Krijg je weer een melding van 'nu je computer opnieuw opstarten' en nog meer van zulke dingen. Moet dit op zondag gebeuren?
Automatisch updaten kan je uitzetten.
Je kan zelfs je mobiel
/smartphone helemaal uitzetten
Laatst gewijzigd door Sheba op 11 okt 2016, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

helma schreef:Ik snap wel wat Sheba bedoelt. En zeker als je eerste net naar het vo gaat zal je daar echt aan moeten wennen. Ik baal er ook wel eens van dat ze zo nodig online moeten zijn om te kijken wat het rooster of het huiswerk is. Op de smartphone is de wifitijd dan 'op' en dan toch een reden om achter de pc te gaan, en inderdaad dan check je gelijk even wat andere dingen. Ben je zo een kwartier verder. (Als mama tenminste alert is, want anders kan het zomaar nog langer duren).
Klopt. En dan denk ik als suffe moeder. Als je wifitijd op is... waar heb je dat dan aan besteed? Ik probeer ze maar duidelijk te maken, maar het lukt nog niet echt... dat ze beter eerst de noodzakelijke dingen op moeten zoeken.
Helaas is huiswerk en school nou net niet echt noodzakelijk in hun ogen :jongle
En eigenlijk vind ik als ouder dat ze dan al lang genoeg achter het web hebben gezeten. En heb ik helemaal geen zin in dat ze nog een keer op de website van school via onze pc moeten... en hier hun tijd nog verder mee verdoen.
Misschien moet ik dat dan maar gewoon niet toestaan...?

En als je jezelf dan afvraagt waar ze zolang op de WiFi met smartphone hebben gezeten?
Blijkt dat op de wc te zijn ( thuis).. want dan worden ze niet gestoord :humhihi
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1237
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Klavart »

Misschien is goed om in dit verband de column "Achterlopen als levensstijl" te lezen (http://www.rd.nl/opinie/column-achterlo ... -1.1133961).
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Blijkt dat op de wc te zijn ( thuis).. want dan worden ze niet gestoord :humhihi
En je vraagt je dan niet af wat daar de oorzaak van is?
Ik hoef het niet te verbieden, want ze doen dit gelukkig uit zichzelf niet.
Niet alleen vanwege de hygiëne, maar dat ding kan in de pot vallen en je wilt niet weten hoe vaak dit gebeurt. Ook door ouders!
Sheba schreef:En eigenlijk vind ik als ouder dat ze dan al lang genoeg achter het web hebben gezeten. En heb ik helemaal geen zin in dat ze nog een keer op de website van school via onze pc moeten... en hier hun tijd nog verder mee verdoen.
En dat was in "onze" tijd beter? Mijn moeder klaagde ook dat ik teveel rondhing in een winkelcentrum, ipv mijn kamer op te ruimen en huiswerk te maken.
Of ik mocht toch een uurtje naar het zwembad, maar ja, dat werden dan 3 uurtjes natuurlijk.
Er zijn plichtsgetrouwe kinderen, maar die worden dan vaak nerds genoemd. :D
Het merendeel doet het omdat het nu eenmaal moet, het echte leren vanwege het leren, komt vaak later.
Een puber moet toch ook gewoon (dwarse) puber kunnen zijn?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Sheba »

Mara schreef:
Sheba schreef: Blijkt dat op de wc te zijn ( thuis).. want dan worden ze niet gestoord :humhihi
En je vraagt je dan niet af wat daar de oorzaak van is?

Nee, want dat werd al gezegd. Zoals heel veel pubers trekken ze zich graag terug naar plekken waar ze niet gestoord worden. Beetje zelfstandigheidsbehoefte... De een op hun kamer en de ander kennelijk op de wc. Niet meer en niet minder....
Verder is het inderdaad niet leuk als je pa en ma hardop afvragen of het nou zo nodig is om weer op smartphone te zitten. En dat is wat anders als verbieden...Dus doe je het uit het zicht. Ze zouden het misschien niet doen als we er nooit iets van zeggen.... maar of ik ze er dan op een juiste manier mee leer omgaan?

Ik hoef het niet te verbieden, want ze doen dit gelukkig uit zichzelf niet.

Fijn, dat ieder kind in bepaalde opzichten weer anders is

Niet alleen vanwege de hygiëne, maar dat ding kan in de pot vallen en je wilt niet weten hoe vaak dit gebeurt. Ook door ouders!

Tja, mogen ze er zelf uitvissen. En dan is dat hun probleem en niet de mijne :haha
Sheba schreef:En eigenlijk vind ik als ouder dat ze dan al lang genoeg achter het web hebben gezeten. En heb ik helemaal geen zin in dat ze nog een keer op de website van school via onze pc moeten... en hier hun tijd nog verder mee verdoen.
En dat was in "onze" tijd beter? Mijn moeder klaagde ook dat ik teveel rondhing in een winkelcentrum, ipv mijn kamer op te ruimen en huiswerk te maken.
Of ik mocht toch een uurtje naar het zwembad, maar ja, dat werden dan 3 uurtjes natuurlijk.
Er zijn plichtsgetrouwe kinderen, maar die worden dan vaak nerds genoemd. :D
Het merendeel doet het omdat het nu eenmaal moet, het echte leren vanwege het leren, komt vaak later.
Een puber moet toch ook gewoon (dwarse) puber kunnen zijn?
Je moet de dingen wel even in verband zien. Mijn zucht is niet het niet doen van huiswerk etc. Maar dat het ze zo gemakkelijk wordt gemaakt om zich door het hele internetgebeuren in beslag te laten nemen.

En als ik dan het artikeltje van Klaver lees denk ik... volgende keer kijken ze maar niet op het digitale rooster als hun wifitijd op is.
En als het huiswerk consequent niet goed opgeschreven wordt uit gemakzucht.... zitten ze maar op de blaren.

Leren ze zekf verantwoordelijk zijn voor niet de zaakjes op orde te hebben. En om de smartphone of internet. Etc. Eerst te gebruiken voor het noodzakelijke. En de lege whatsapp berichtjes tot het minimum te beperken... ;)

Bedankt trouwens voor de link.

.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door samanthi »

Wim Anker schreef:Sheba,

Dat klopt allemal wat je zegt m.b.t. tot de geboden. Dat is het issue niet. We kunnen alleen wel van mening verschillen hoe kinderen op te voeden in deze maatschappij terwijl onze principes niet verschillen. Ik zie nl. niet in waarom een digitale agenda een kind slechter leert plannen. Het is anders, maar niet slechter. Nodig anno 2016. Anno 1916 was het ook niet nodig zoveel les te geven in verkeer. Nu wel. Dit soort ontwikkelingen zijn toch van alle tijden?

De argumentatie die jij aandraagt om bepaalde dingen op de ouderwetse manier te willen blijven doen lijkt heel erg op de argumentatie van de Amish.
Ik ben het wel met Sheba eens, de weg hoeven we niet meer te weten, we hebben GPS of Tom Tom, rekenen hoeft niet meer, al jaren trouwens, spelling wordt door de PC gedaan, plannen doet de PC, communiceren gaat via Mobieltjes... bewegen doen we op de sportschool want alles gaat automatisch met weinig inspanning, over 20 jaar zijn we allemaal afgestompt en weten we alleen nog maar knopjes te bedienen, zouden we dat willen, ik vind die amish echt zo gek nog niet, ze kunnen nog zelf nadenken.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

Sheba schreef: Fijn, dat ieder kind in bepaalde opzichten weer anders is
Ik hoop niet dat dit met een bepaalde ondertoon is? Ik zei het niet omdat mijn kinderen beter zouden zijn, maar gelukkig doen ze dit niet. Ik vind het zelf nogal een vies idee.
Mijn broers lazen vroeger de DD op de wc, daarna wilde ik hem niet meer lezen. :huhu
Sheba schreef:Maar dat het ze zo gemakkelijk wordt gemaakt om zich door het hele internetgebeuren in beslag te laten nemen.
Dat is zo, er kan veel te veel leuks op dat ding.
Bij ons deed internet pas zijn intrede toen de oudste al op de middelbare zat. Het ging nog via de telefoon (we konden dus niet bellen en gebeld worden) en dan moet je wel een limiet stellen.
Door een fout van KPN zijn we een paar weken verstoken geweest van internet. Mijn jongste kinderen waren nog klein, maar die vragen zich nu af hoe we dit gered hebben.
Het ging, online bankieren deden we nog niet.
Maar nu zou je toch in de problemen komen.
Sheba, wees blij dat je kind naar een gedegen chr. school kan, als ik hier in de omgeving de chr scholen onder de loep neem, springen de tranen in mn ogen. Ik zou ze er echt niet meer aanmelden nu.
Een groot deel van het (jongere) onderwijzend personeel is buitenkerkelijk of slechts kerkelijk meelevend!
Bijbelverhalen worden niet meer verteld, er wordt niet in elke klas gebeden en gedankt.
Het oudere personeel ziet met zorg de toekomst van het chr. basisonderwijs tegemoet. Het zal een soort interreligieus onderwijs worden, geschikt voor alle geloven.
Dan zijn de problemen die jij noemt, maar peanuts eigenlijk.
Sheba schreef:volgende keer kijken ze maar niet op het digitale rooster als hun wifitijd op is.
En als het huiswerk consequent niet goed opgeschreven wordt uit gemakzucht.... zitten ze maar op de blaren.
Ik vind het wel knap van je dat je zo standvastig en consequent bent, ik kan dat niet altijd.
Wat kinderen betreft ben ik een natte tosti in veel opzichten, geloof ik.
Ik ben zelf behoorlijk streng opgevoed en weleens onterecht gestraft. En ouders hadden vroeger niet de neiging om sorry te zeggen tegen hun kinderen.
En je ervaringen neem je mee, dus ben ik eerder bang dat ik hen onterecht beschuldig of straf dan dat ik als strenge moeder strikt de regels hanteer.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Oké @samanthi, maar dan gaat het over een algehele kritische houding t.o.v. automatisering en digitalisering. Dat is prima natuurlijk, maar dat is toch iets anders dan alleen maar kritisch zijn op deze ontwikkeling in het primair of voortgezet onderwijs.

Ik zou toch ook wel de positieve dingen willen zien van deze ontwikkeling. Als ik zie hoe gemakkelijk onze kinderen mooie en praktische dingen kunnen doen op een pc, dan vind ik dat vooral mooi. Dat is mede dankzij een onderwijssysteem dat hierop gericht is. Die ontwikkeling draaien we niet meer terug, en dat hoeft wat mij betreft ook niet.

Uiteraard zijn er nadelen, en is een kritische houding over inhoud noodzakelijk. Over de boekdrukkunst schreef Da Costa (meen ik) dat het een stap ten hemel was maar ook een stap ter hel. Niet om te bagatelliseren, maar wel om te relativeren.
Wim Anker
Berichten: 3873
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Wim Anker »

samanthi schreef:
Wim Anker schreef:Sheba,

Dat klopt allemal wat je zegt m.b.t. tot de geboden. Dat is het issue niet. We kunnen alleen wel van mening verschillen hoe kinderen op te voeden in deze maatschappij terwijl onze principes niet verschillen. Ik zie nl. niet in waarom een digitale agenda een kind slechter leert plannen. Het is anders, maar niet slechter. Nodig anno 2016. Anno 1916 was het ook niet nodig zoveel les te geven in verkeer. Nu wel. Dit soort ontwikkelingen zijn toch van alle tijden?

De argumentatie die jij aandraagt om bepaalde dingen op de ouderwetse manier te willen blijven doen lijkt heel erg op de argumentatie van de Amish.
Ik ben het wel met Sheba eens, de weg hoeven we niet meer te weten, we hebben GPS of Tom Tom, rekenen hoeft niet meer, al jaren trouwens, spelling wordt door de PC gedaan, plannen doet de PC, communiceren gaat via Mobieltjes... bewegen doen we op de sportschool want alles gaat automatisch met weinig inspanning, over 20 jaar zijn we allemaal afgestompt en weten we alleen nog maar knopjes te bedienen, zouden we dat willen, ik vind die amish echt zo gek nog niet, ze kunnen nog zelf nadenken.
Inderdaad. Koeien melken en schapen slachten kunnen we niet meer. Wol spinnen, weven geen idee meer hoe dat.moet. Een paard met oogkleppen op door de binnenstad sturen? Niemand die het meer kan. Groenten wecken voor de winter? Vlees zouten? In de mijnen ploeteren? Iemand enig idee?

Op zich is het wel leerzaam deze discussie. Al krijg ik echt het idee dat de bezwaren vooral een legitimatie moeten zijn voor het eigen onvermogen het tempo van de veranderingen bij te houden en ermee om te gaan. Ik zou zeggen DOE daar wat aan! Er staat niet voor niets geschreven dat het hier op aarde de rust niet is. Oude, gewende, patronen verdwijnen en verouden als een kleed.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door merel »

Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap niet zo goed wat de digitalisering met het chr onderwijs te maken heeft.

Het is ook niet mijn ding en ik ben strenger op beeldscherm tijd dan manlief, maar het is wel de huidige tijdsgeest. Ik ben blij dat ze er op scholen mee werken. Als ze straks aan het werk gaan, is ook alles digitaal ( wij gebruiken praktisch geen papier meer, complete dossiers zijn digitaal).
CvdW
Berichten: 2918
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door CvdW »

Op zich is het wel leerzaam deze discussie. Al krijg ik echt het idee dat de bezwaren vooral een legitimatie moeten zijn voor het eigen onvermogen het tempo van de veranderingen bij te houden en ermee om te gaan. Ik zou zeggen DOE daar wat aan! Er staat niet voor niets geschreven dat het hier op aarde de rust niet is. Oude, gewende, patronen verdwijnen en verouden als een kleed.[/quote]

Het idee is niet juist. Ik ben goed bij de tijd, maar het ging om de driehoek Gezin-Kerk-School. School wijkt te veel af en daarom wordt er meer en meer gekozen voor Thuisonderwijs. De financiële consequenties worden voor lief genomen, omdat men meer waarde hecht aan de driehoek.
Plaats reactie