Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Eppo Gremdaat »

Niemand heeft het wellicht gelezen (althans: anders is men er als de kippen bij om iets afwijkends te constateren).
Het RD kopte een dezer dagen met: Christelijke Rehobothschool ook open voor niet-Christenen. Het gaat over een jongen(autistisch) die niet goed mee kon komen op zijn vorige (openbare) school. Daarom kozen de Ridderkerkse ouders voor de christelijke school Rehoboth in Ridderkerk. De ouders zijn niet-belijdend christen. Maar Mark, hun zoon, voelt zich er veilig.
Enfin het hele artikel is te lezen in de kant van 21 februari jl.
Jaren geleden was er de slogan (tot op de tramreclame toe `Onverdeeld naar de Openbare School`.
Volgens de ouders van Mark is de christelijke school beter. Wat is de mening van het forum?
Laatst gewijzigd door Eppo Gremdaat op 25 feb 2013, 02:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Eppo Gremdaat »

Jantje: `Ik zit op de school met de Bijbel`.
Pietje: `En ik op de school met de zandbak`.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door ejvl »

Mits de leerling voldoet aan de voorwaarden, dus mee bidden en zingen, psalmvers leren en meedoet met alles wat deze school christelijk maakt, zie ik geen enkel probleem, ik zie zelfs voordelen, wie weet wat de bijbelse boodschap bij deze jongen en/of ouders teweegbrengt.

Positief!
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Ditbenik »

ejvl schreef:Mits de leerling voldoet aan de voorwaarden, dus mee bidden en zingen, psalmvers leren en meedoet met alles wat deze school christelijk maakt, zie ik geen enkel probleem, ik zie zelfs voordelen, wie weet wat de bijbelse boodschap bij deze jongen en/of ouders teweegbrengt.

Positief!
Volgens mij is dit zoals de School met de Bijbel ooit bedoeld was. Helaas is met de komst van de reformatorisch scholen het beeld ontstaan dat wij ons daar op moeten terug trekken en we de wereld vrolijk verloren kunnen laten gaan. In het dorp waar ik vroeger opgroeide was maar 1 school, de School met de Bijbel. Daar zaten alle kinderen uit het dorp op, kerkelijk en onkerkelijk. Jammer dat het op heel veel plaatsen inmiddels anders geworden is.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door SecorDabar »

Ditbenik schreef:
ejvl schreef:Mits de leerling voldoet aan de voorwaarden, dus mee bidden en zingen, psalmvers leren en meedoet met alles wat deze school christelijk maakt, zie ik geen enkel probleem, ik zie zelfs voordelen, wie weet wat de bijbelse boodschap bij deze jongen en/of ouders teweegbrengt.

Positief!
Volgens mij is dit zoals de School met de Bijbel ooit bedoeld was. Helaas is met de komst van de reformatorisch scholen het beeld ontstaan dat wij ons daar op moeten terug trekken en we de wereld vrolijk verloren kunnen laten gaan. In het dorp waar ik vroeger opgroeide was maar 1 school, de School met de Bijbel. Daar zaten alle kinderen uit het dorp op, kerkelijk en onkerkelijk. Jammer dat het op heel veel plaatsen inmiddels anders geworden is.
Het is een misverstand dat de reformatorische scholen zijn ontstaan om ons veilig terug te trekken. Heel veel Christelijke scholen zijn beïnvloed door de modern Schriftkritische theologie. Ik heb zelf op een Chr. HAVO gezeten, waar de leraar aardrijkskunde, met afschuw de "fundamentalistische EO-omroep" aan de kaak stelde over hun TV-programma's van Francis Scheaffer over de ontkenning van de evolutietheorie.
De betreffende leraar spuugde zijn gal over de Gereformeerde Bond, die in zijn ogen
het rapport "God met ons" over het Schriftgezag in de Geref.Kerken, bekritiseerde,
wat o.a. een struikelblok was in het SOW-proces.
In zijn ogen was de Gereformeerde Bond een zeer gevaarlijke fundamentalistische groepering, die de kerk wilde terug brengen zoals ten tijde van de kruisvaarders in de middeleeuwen. Zeg maar een kruistocht tegen het rapport "God met Ons".
Dan kan ik me voorstellen dat ouders hun kinderen naar een reformatorische school hebben gedaan.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door vlinder »

SecorDabar schreef:
Ditbenik schreef:
ejvl schreef:Mits de leerling voldoet aan de voorwaarden, dus mee bidden en zingen, psalmvers leren en meedoet met alles wat deze school christelijk maakt, zie ik geen enkel probleem, ik zie zelfs voordelen, wie weet wat de bijbelse boodschap bij deze jongen en/of ouders teweegbrengt.

Positief!
Volgens mij is dit zoals de School met de Bijbel ooit bedoeld was. Helaas is met de komst van de reformatorisch scholen het beeld ontstaan dat wij ons daar op moeten terug trekken en we de wereld vrolijk verloren kunnen laten gaan. In het dorp waar ik vroeger opgroeide was maar 1 school, de School met de Bijbel. Daar zaten alle kinderen uit het dorp op, kerkelijk en onkerkelijk. Jammer dat het op heel veel plaatsen inmiddels anders geworden is.
Het is een misverstand dat de reformatorische scholen zijn ontstaan om ons veilig terug te trekken. Heel veel Christelijke scholen zijn beïnvloed door de modern Schriftkritische theologie. Ik heb zelf op een Chr. HAVO gezeten, waar de leraar aardrijkskunde, met afschuw de "fundamentalistische EO-omroep" aan de kaak stelde over hun TV-programma's van Francis Scheaffer over de ontkenning van de evolutietheorie.
De betreffende leraar spuugde zijn gal over de Gereformeerde Bond, die in zijn ogen
het rapport "God met ons" over het Schriftgezag in de Geref.Kerken, bekritiseerde,
wat o.a. een struikelblok was in het SOW-proces.
In zijn ogen was de Gereformeerde Bond een zeer gevaarlijke fundamentalistische groepering, die de kerk wilde terug brengen zoals ten tijde van de kruisvaarders in de middeleeuwen. Zeg maar een kruistocht tegen het rapport "God met Ons".
Dan kan ik me voorstellen dat ouders hun kinderen naar een reformatorische school hebben gedaan.
Je geeft 1 volbeeld om een gegeneraliseerde uitspraak te doen...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door SecorDabar »

vlinder schreef:
SecorDabar schreef:
Ditbenik schreef:
ejvl schreef:Mits de leerling voldoet aan de voorwaarden, dus mee bidden en zingen, psalmvers leren en meedoet met alles wat deze school christelijk maakt, zie ik geen enkel probleem, ik zie zelfs voordelen, wie weet wat de bijbelse boodschap bij deze jongen en/of ouders teweegbrengt.

Positief!
Volgens mij is dit zoals de School met de Bijbel ooit bedoeld was. Helaas is met de komst van de reformatorisch scholen het beeld ontstaan dat wij ons daar op moeten terug trekken en we de wereld vrolijk verloren kunnen laten gaan. In het dorp waar ik vroeger opgroeide was maar 1 school, de School met de Bijbel. Daar zaten alle kinderen uit het dorp op, kerkelijk en onkerkelijk. Jammer dat het op heel veel plaatsen inmiddels anders geworden is.
Het is een misverstand dat de reformatorische scholen zijn ontstaan om ons veilig terug te trekken. Heel veel Christelijke scholen zijn beïnvloed door de modern Schriftkritische theologie. Ik heb zelf op een Chr. HAVO gezeten, waar de leraar aardrijkskunde, met afschuw de "fundamentalistische EO-omroep" aan de kaak stelde over hun TV-programma's van Francis Scheaffer over de ontkenning van de evolutietheorie.
De betreffende leraar spuugde zijn gal over de Gereformeerde Bond, die in zijn ogen
het rapport "God met ons" over het Schriftgezag in de Geref.Kerken, bekritiseerde,
wat o.a. een struikelblok was in het SOW-proces.
In zijn ogen was de Gereformeerde Bond een zeer gevaarlijke fundamentalistische groepering, die de kerk wilde terug brengen zoals ten tijde van de kruisvaarders in de middeleeuwen. Zeg maar een kruistocht tegen het rapport "God met Ons".
Dan kan ik me voorstellen dat ouders hun kinderen naar een reformatorische school hebben gedaan.
Je geeft 1 volbeeld om een gegeneraliseerde uitspraak te doen...
Ik kan je nog een voorbeeld geven:
De godsdienstleraar, een gereformeerde dominee, werd allergisch en kwaad van woede, dat er nog kerken waren waar vrouwen een hoofddeksel verplicht waren te dragen, dat was vrouwonvriendelijk,en het toppunt van discriminatie.
Het was in de tijd dat Ds. Dorsman van Staphorst was overleden (1981).
Deze predikant was landelijk bekend geworden vanwege zijn afwijzing van vaccinatie, ten tijde van de polio-epidemie in Staphorst (1971).
Deze godsdienstleraar zei naar aanleding van het overlijden van ds. Dorsman, dat deze heel wat op zijn geweten had, en dat deze monsterachtige dominee niet in Gods tuin een plaats verdiende.
Nee, ik kan me voorstellen dat het is dan ook nood geweest, om reformatorische scholen te stichten.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 25 feb 2013, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

Toen onze oudste naar de prot. christelijke school ging (vroeger de school van de hervormden, ik zat op een school van de gereformeerden, zo was dat verdeeld destijds) was het een degelijke christelijke school, de juf en meester begon de dag met een gebed, Bijbelvertelling en eindigde de dag met gebed. Er moest elke week een lied geleerd worden, de ene week een gezang uit de oude bundel, of een Psalm.
Er was een gezamenlijke weekopening en sluiting, maar dat begon allemaal stilaan te verwateren.
Wat ik van anderen begrijp is het nu afgezakt tot een individiueel gebeuren, want één meester bidt en dankt trouw, er worden nauwelijks christelijke liederen geleerd nog.
Ik denk dat dit uiteindelijk de reformatorische school ook gevaar loopt, dat is immers die tijdgeest.
Elk kind + de ouders, nemen hun invloed mee, hoe miniem ook.
Dat gebeurt al door de kleding. Iedereen weet de regels, ondertekent ze en toch laten ze hun kind met een "fout" shirt of te kort rokje naar school gaan.
Als je kind bij een vriendje uit de klas gaat logeren, kun je dat niet altijd met een gerust hart doen, vanwege de "losse regels".
Ik merk zelf dat wat betreft het voorgezet onderwijs, het kind dat op een seculiere school heeft gezeten, weerbaarder is dan de kinderen die het reform. voortgezet onderwijs hebben gevolgd. Die kregen het heel moeilijk op de hogere opleidingen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door vlinder »

Dus toch veilig achter de reformatorische schooldeuren. Waarom niet in gesprek met de docent en uitleg geven, waarom kinderen niet weerbaar maken? Natuurlijk zou ik nu ook voor een refoschool kiezen nu ze er zijn. Maar is onze roeping niet om te getuigen van de hoop die in ons is? Onze dominee zei gister: kunnen ze op maandag zien dat u vandaag de heerlijkheid van Christus hebt gezien? Als je het allermooiste hebt gezien/geproeft/gesmaakt, zou je dan niet moeten overstromen? Nee, we gaan naar een refoschool en durven niets te zeggen in de angst evangelisch te worden gevonden...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door SecorDabar »

vlinder schreef:Dus toch veilig achter de reformatorische schooldeuren. Waarom niet in gesprek met de docent en uitleg geven, waarom kinderen niet weerbaar maken? Natuurlijk zou ik nu ook voor een refoschool kiezen nu ze er zijn. Maar is onze roeping niet om te getuigen van de hoop die in ons is? Onze dominee zei gister: kunnen ze op maandag zien dat u vandaag de heerlijkheid van Christus hebt gezien? Als je het allermooiste hebt gezien/geproeft/gesmaakt, zou je dan niet moeten overstromen? Nee, we gaan naar een refoschool en durven niets te zeggen in de angst evangelisch te worden gevonden...
Het is gewoon de realiteit, want dan zou je dagelijks
de leraars en leraressen moeten aanspreken op hun Schriftkritische theologische opvattingen.
Dat lijkt me in de praktijk gewoon niet haalbaar,
en zeker niet als men een kleine minderheid of een eenling is.
Nee, het is een illusie om kinderen hiertegen weerbaar te maken,
zeker in de puber-leeftijd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door vlinder »

SecorDabar schreef:
vlinder schreef:Dus toch veilig achter de reformatorische schooldeuren. Waarom niet in gesprek met de docent en uitleg geven, waarom kinderen niet weerbaar maken? Natuurlijk zou ik nu ook voor een refoschool kiezen nu ze er zijn. Maar is onze roeping niet om te getuigen van de hoop die in ons is? Onze dominee zei gister: kunnen ze op maandag zien dat u vandaag de heerlijkheid van Christus hebt gezien? Als je het allermooiste hebt gezien/geproeft/gesmaakt, zou je dan niet moeten overstromen? Nee, we gaan naar een refoschool en durven niets te zeggen in de angst evangelisch te worden gevonden...
Het is gewoon de realiteit, want dan zou je dagelijks
de leraars en leraressen moeten aanspreken op hun Schriftkritische theologische opvattingen.
Dat lijkt me in de praktijk gewoon niet haalbaar,
en zeker niet als men een kleine minderheid of een eenling is.
Nee, het is een illusie om kinderen hiertegen weerbaar te maken,
zeker in de puber-leeftijd.
Dat er eenlingen zijn komt doordat de rest wegloopt voor vragen en kritiek...
Noem het geen illusie, maar een ideaal om kinderen al jong weerbaar te maken. Ik weet nog hoe ik me voelde toen ik uit de beschermde school naar de volgende beschermde school en daarna bij een seculaire werkgever kwam. Niet fijn en onveilig. Wanneer je gewend bent om duidelijk te hebben waarom je ergens voor staat schrik je daar niet zo van. Daarbij blijft het natuurlijk noodzakelijk om in gesprek te blijven met je kinderen, gedegen huisgodsdienst te bedrijven en je kinderen te onderwijzen. Waarom kan een gemiddelde puber maar moeilijk verwoorden waarom hij gedoopt is? En niet zeggen dat ze dat prima weten. Ik ontmoet elke vrijdag zo'n 40 pubers tussen 12-16 en velen weten het niet of zitten er naast.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Luther »

vlinder schreef:Dus toch veilig achter de reformatorische schooldeuren. Waarom niet in gesprek met de docent en uitleg geven, waarom kinderen niet weerbaar maken? Natuurlijk zou ik nu ook voor een refoschool kiezen nu ze er zijn. Maar is onze roeping niet om te getuigen van de hoop die in ons is? Onze dominee zei gister: kunnen ze op maandag zien dat u vandaag de heerlijkheid van Christus hebt gezien? Als je het allermooiste hebt gezien/geproeft/gesmaakt, zou je dan niet moeten overstromen? Nee, we gaan naar een refoschool en durven niets te zeggen in de angst evangelisch te worden gevonden...
Dit is weer een beetje ongenuanceerd. Ik heb onlangs nog ouders gesproken die het geprobeerd hebben om hun kind naar het pc-onderwijs te doen. Ze kwamen van een koude kermis thuis. Het kind is enorm gepest, want wat een achterlijke toestand is dat toch die refo's.
We moeten niet vergeten dat kinderen in deze leeftijd (12-16) soms een enorm grote mond hebben, maar feitelijk zo kwetsbaar zijn als ik weet niet wat.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
SecorDabar
Berichten: 1541
Lid geworden op: 14 okt 2011, 16:18

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door SecorDabar »

vlinder schreef:
SecorDabar schreef:
vlinder schreef:Dus toch veilig achter de reformatorische schooldeuren. Waarom niet in gesprek met de docent en uitleg geven, waarom kinderen niet weerbaar maken? Natuurlijk zou ik nu ook voor een refoschool kiezen nu ze er zijn. Maar is onze roeping niet om te getuigen van de hoop die in ons is? Onze dominee zei gister: kunnen ze op maandag zien dat u vandaag de heerlijkheid van Christus hebt gezien? Als je het allermooiste hebt gezien/geproeft/gesmaakt, zou je dan niet moeten overstromen? Nee, we gaan naar een refoschool en durven niets te zeggen in de angst evangelisch te worden gevonden...
Het is gewoon de realiteit, want dan zou je dagelijks
de leraars en leraressen moeten aanspreken op hun Schriftkritische theologische opvattingen.
Dat lijkt me in de praktijk gewoon niet haalbaar,
en zeker niet als men een kleine minderheid of een eenling is.
Nee, het is een illusie om kinderen hiertegen weerbaar te maken,
zeker in de puber-leeftijd.
Dat er eenlingen zijn komt doordat de rest wegloopt voor vragen en kritiek...
Noem het geen illusie, maar een ideaal om kinderen al jong weerbaar te maken. Ik weet nog hoe ik me voelde toen ik uit de beschermde school naar de volgende beschermde school en daarna bij een seculaire werkgever kwam. Niet fijn en onveilig. Wanneer je gewend bent om duidelijk te hebben waarom je ergens voor staat schrik je daar niet zo van. Daarbij blijft het natuurlijk noodzakelijk om in gesprek te blijven met je kinderen, gedegen huisgodsdienst te bedrijven en je kinderen te onderwijzen. Waarom kan een gemiddelde puber maar moeilijk verwoorden waarom hij gedoopt is? En niet zeggen dat ze dat prima weten. Ik ontmoet elke vrijdag zo'n 40 pubers tussen 12-16 en velen weten het niet of zitten er naast.
Ik spreek uit eigen ervaring, dat ik als 16-jarige het een hele toer vond
om tegen deze opvattingen in te gaan.
Vaak zweeg ik maar, om onnodige confrontaties te voorkomen.
Ik werd als een "fundamentalist" weg gezet in discussies.
De "God-is-dood" theologie van Dorethe Sölle werd er bij ons flink ingepomt.
Het gedachtegoed van Prof. H.M. Kuitert was eerder de norm dan uitzondering.
Nee, kom dan niet aan met het weerbaar maken van je kinderen.
De geschiedenisleraar stond achter het standpunt dat je als Christen alleen PVDA kon stemmen.
RPF en SGP waren in zijn ogen onverdraagzaam als het ging om
andersdenkenden.
Je moest wel heel stevig in je schoenen staan,
om op zo'n "christelijke"school staande te blijven.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)


Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door henriët »

vlinder schreef:Dus toch veilig achter de reformatorische schooldeuren. Waarom niet in gesprek met de docent en uitleg geven, waarom kinderen niet weerbaar maken? Natuurlijk zou ik nu ook voor een refoschool kiezen nu ze er zijn. Maar is onze roeping niet om te getuigen van de hoop die in ons is? Onze dominee zei gister: kunnen ze op maandag zien dat u vandaag de heerlijkheid van Christus hebt gezien? Als je het allermooiste hebt gezien/geproeft/gesmaakt, zou je dan niet moeten overstromen? Nee, we gaan naar een refoschool en durven niets te zeggen in de angst evangelisch te worden gevonden...
Hoewel ik me wel kan voorstellen dat je dit neerzet, heb ik toch wat kritische kanttekeningen. Want enerzijds is het waar dat je de kinderen weerbaar kunt maken, anderzijds,de groepsdruk bij kinderen in de lft van 12-16 is enorm groot en we moeten het niet onderschatten hoe moeilijk het is, om als eenling te staan. Voor een kind van die lft is dat gewoonweg heel erg moeilijk, en zijn ze juist op die lft heel kwetsbaar. Het 'getuigen' op een reformatorische school is al moeilijk zat..
Zo hoorde ik gisteravond bij de preekbespreking van een meisje dat ze door anderen uit haar klas in een hoek gezet wordt.. Bij haar kan het niet echt zijn.. want ze draagt wel eens een broek.. Of dat meisje dat met een HSV in de les kwam en met het geloof bezig is, en vervolgens gewoonweg in haar gezicht word gezegd dat het niet waar kan zijn, want dan zou ze wel in een andere kerk gaan...

Misschien dat we de waarde van het reformatorische onderwijs toch onderschatten. Nu de scholen er zijn moeten we daar onze 'kracht' bundelen, en niet onderling gaan zitten oordelen en bekritiseren. Maar maak de kinderen weerbaar vanuit een gedegen visie, en dat is wel iets waar ik voor zou pleiten. Dus weerbaar maken en dan pas 'loslaten'.
Er valt nog zoveel meer over te zeggen eigenlijk. Er zijn ook al vele onderzoeken enz enz.

Onlangs stond in de krant ook een goed artikel.http://www.refdag.nl/opinie/open_toelat ... n_1_715997

Tegelijkertijd is dat in een plaatsje als Nederhemert goed te doen, maar als je dit in bijv. Rotterdam of Amsterdam zou willen, krijg je weer een heel ander verhaal...
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Het gaat bij dit onderwerp vooral om het basisonderwijs. Het ideaal is mijns inziens inderdaad: één openbare school met de Bijbel. Maar dit is in de praktijk vaak niet haalbaar.

Hebben we wel door dat een open toelatingsbeleid ook het klimaat van de school kan veranderen? Ik ben het met vlinder eens dat het ook belangrijk is om weerbaar te maken, maar dat geldt nog niet voor basisschoolleerlingen. Laten we toch waarderen dat we christelijke scholen hebben waar Gods Woord nog centraal staat.

Helaas is ook het christelijk onderwijs op veel plaatsen verwaterd en verworden tot een algemeen verhaal met een licht christelijke tint. Het is van groot belang dat de ouders daar hun plicht zien voor het opvoeden van hun kinderen: zo mogelijk in het bewaren van de school bij de boodschap van Gods Woord, als dat niet kan, in het oprichten van een andere school waarin dat wel kan.
En ja, zo'n reformatorische school staat of valt met het toelatingsbeleid: als je dat niet handhaaft, heb je richting de minister geen inhoudelijk verhaal om te vertellen dat er verschil is met de christelijke school.

Kortom: als het over basisonderwijs gaat, ben ik positief over het reformatorisch onderwijs. Zelf heb ik overigens op een prima christelijke school gezeten; in de praktijk was er nauwelijks verschil met een school die zich reformatorisch noemt.
Plaats reactie