Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Van Ewijk »

Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
De leer die de ouders dan voor ogen hebben word dan thuis door hen zelf gegeven.
Tja..er zijn alle soorten voor nodig om een wereld vol te krijgen. :huhu
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door samanthi »

Van Ewijk schreef:Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
De leer die de ouders dan voor ogen hebben word dan thuis door hen zelf gegeven.
Tja..er zijn alle soorten voor nodig om een wereld vol te krijgen. :huhu
OF thuisonderwijs geven
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Van Ewijk »

samanthi schreef:OF thuisonderwijs geven
Daar heb ik zelf nogal bezwaren tegen aangezien er meer geleerd moet worden dan godsdienst en een ouder meestal niet is opgeleid is tot onderwijzer en thuis de voorzieningen niet heeft die opwegen tegen die van een school.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Tegenwoordig kan je bijna alle lessen via internet doen. Daar hoeft vader of moeder niet zo geleerd voor te zijn.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Curatorium »

samanthi schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
De leer die de ouders dan voor ogen hebben word dan thuis door hen zelf gegeven.
Tja..er zijn alle soorten voor nodig om een wereld vol te krijgen. :huhu
OF thuisonderwijs geven
Thuisonderwijs voor christenen is in Nederland praktisch onmogelijk.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

samanthi schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
De leer die de ouders dan voor ogen hebben word dan thuis door hen zelf gegeven.
Tja..er zijn alle soorten voor nodig om een wereld vol te krijgen. :huhu
OF thuisonderwijs geven
Dat vind ik onwenselijk. Een kind leert niet alleen de vakken, maar ook sociale omgang.
Curatorium schreef:Thuisonderwijs voor christenen is in Nederland praktisch onmogelijk.
En terecht, Er is een keuze in scholen die aansluiten bij de opvoeding.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

Curatorium schreef:
samanthi schreef:
Van Ewijk schreef:Ik ken gelovige ouders die hun kinderen juist bewust op een openbare school doen zodat ze geen ''verkeerde'' leer mee krijgen.
De leer die de ouders dan voor ogen hebben word dan thuis door hen zelf gegeven.
Tja..er zijn alle soorten voor nodig om een wereld vol te krijgen. :huhu
OF thuisonderwijs geven
Thuisonderwijs voor christenen is in Nederland praktisch onmogelijk.
Welnee. Waarom is dat onmogelijk? Zolang je nog geen kinderen op een school hebt, is dat toch heel eenvoudig?
Gebruikersavatar
modesto
Inactief
Berichten: 498
Lid geworden op: 01 okt 2014, 15:05

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door modesto »

Ja, op die fiets is autorijden ook heel eenvoudig wanneer je de trein neemt.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

Het is veel minder onmogelijk dan je denkt. Je moet toestemming aan de gemeente vragen en dat schijnt alles te zijn. De ene gemeente stelt wat meer vragen dan de ander, maar verder kan je (in elk geval v.o) makkelijk besluiten om thuisonderwijs te geven. De sociale contacten heb je dan op andere momenten.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door samanthi »

helma schreef:Het is veel minder onmogelijk dan je denkt. Je moet toestemming aan de gemeente vragen en dat schijnt alles te zijn. De ene gemeente stelt wat meer vragen dan de ander, maar verder kan je (in elk geval v.o) makkelijk besluiten om thuisonderwijs te geven. De sociale contacten heb je dan op andere momenten.
Klopt ik ken meerdere gezinnen hier in Rotterdam die niet kunnen aansluiten bij een school en thuis onderwijs geven. Deze kinderen zouden idd te kort kunnen komen qua sociale vaardigheden, maar dat geld net zo goed voor kinderen die gewoon naar school gaan. Een nichtje van mij gaf haar zoon ook thuis onderwijs deze jongen paste op niet ene school. Hoog begaafd dyslectisch en het syndroom van asperger. Ze kon niet anders. Ze heeft een groot gezin met veel aanloop zo kwam hij toch aan zijn trekken en het is een stevige man geworden. Alle bedenkingen ten spijt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Dodo »

Ik denk dat thuisonderwijs alleen in uitzonderlijke gevallen kan, in de zin dat het goed gaat en dat de kinderen genoeg leren en sociaal ontwikkelen.
In verreweg de meeste gevallen hebben ouders niet de capaciteiten om het te doen.
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

modesto schreef:Ja, op die fiets is autorijden ook heel eenvoudig wanneer je de trein neemt.
Even los van de kwestie: autorijden in de trein is streng verboden. Maar dat geheel terzijde, want het voorbeeld deugt niet.

Thuisonderwijs is in Nederland toegestaan als je van jongsaf overwegende bezwaren hebt tegen alle bestaande onderwijsrichtingen. Voortschrijdend inzicht op dat punt is niet toegestaan.

Thuisonderwijs voor kinderen die niet op een school passen (of in veel gevallen: waarover geen school zich wil ontfermen) is alleen toegestaan met een vrijstelling van de leerplichtwet, tenzij de leerling op een school ingeschreven is, en deze in een maatwerktraject voorziet. Maar dat is feitelijk geen thuisonderwijs, maar een maatwerktraject onder verantwoordelijkheid van een school.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 okt 2016, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28709
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door DDD »

helma schreef:Het is veel minder onmogelijk dan je denkt. Je moet toestemming aan de gemeente vragen en dat schijnt alles te zijn. De ene gemeente stelt wat meer vragen dan de ander, maar verder kan je (in elk geval v.o) makkelijk besluiten om thuisonderwijs te geven. De sociale contacten heb je dan op andere momenten.
Toestemming van de gemeente is niet nodig. Een melding is voldoende, mits je nog geen kinderen op een school gehad hebt.

Al is er wel discussie over of de rechten van ouders niet moeten worden ingeperkt. Dat vindt de staatssecretaris in ieder geval.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18724
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door helma »

DDD schreef:
Thuisonderwijs is in Nederland toegestaan als je van jongsaf overwegende bezwaren hebt tegen alle bestaande onderwijsrichtingen. Voortschrijdend inzicht op dat punt is niet toegestaan.
Dat lijkt me sterk. Een van de gezinnen die ik ken met thuisonderwijs laten hun kinderen wel naar de basisschool gaan, maar het voortgezet onderwijs gebeurt thuis. En naar wat ik begreep was een enkel gesprek met de gemeente voldoende. (Maar dat kan per gemeente verschillen).
Ik dacht ook altijd dat er meer haken en ogen aanzaten.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Curatorium »

Was dat uit religieuze overtuiging of door psychische/lichamelijke moeilijkheden?
helma schreef:Het is veel minder onmogelijk dan je denkt. Je moet toestemming aan de gemeente vragen en dat schijnt alles te zijn. De ene gemeente stelt wat meer vragen dan de ander, maar verder kan je (in elk geval v.o) makkelijk besluiten om thuisonderwijs te geven. De sociale contacten heb je dan op andere momenten.
Theoretisch is thuisonderwijs inderdaad mogelijk, zeker met zaken als dyslectie en asperger zal het sneller mogelijk zijn.
Qua religieuze overtuigingen helemaal niet. Hier zijn gezinnen uit de richting Rokende Vlaswiek en In het Spoor die hun kinderen gewoon naar de reformatorische school moeten sturen, waar de ouders het zelf totaal niet mee eens zijn (qua leer van de school, qua activiteiten zoals zwemles en schoolreis/kamp). Geldt ook voor een streng islamistisch gezin uit mijn straat, zij moeten hun kinderen gewoon op de openbare school school plaatsen.
Plaats reactie