Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Eppo Gremdaat »

Vijftiger jaren leerden we (4e klas LO) de `nieuwe spelling`: vakantie, oktober en meer van dat soort flauwekul. Dus nu is het wèèr anders begrijp ik.....
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Luther »

DDD schreef:Maar de uitspraak kerkeNraad is ook gewoon fout. Volgens de groene spelling moet je dat schrijven, maar dat is nog niet hetzelfde als de uitspraak natuurlijk. Ik ben meer voor de witte spelling, die is gewoon kerkeraad. Jammer dat het RD die niet volgt. Als het RD dat wel had gedaan, net als Trouw, NRC en De Volkskrant, had dat rare kerkenraad niet zo vaak gehoord geworden.
De regel rond die tussen-n is zo onduidelijk en onnavolgbaar, dat ik tegenwoordig gewoon m'n eigen spelling volg. Dat geldt ook van de nieuwe regels rond hoofdletters en kleine letters, alsmede de regel rond het aan elkaar schrijven van woorden, of juist niet.

Zo blijf ik 'appèl' gewoon met è schrijven en persé gewoon zo... Het groene boekje is opgesteld door mensen wiens taak het kennelijk was om zichzelf onmisbaar te maken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door -DIA- »

Luther schreef:
DDD schreef:Maar de uitspraak kerkeNraad is ook gewoon fout. Volgens de groene spelling moet je dat schrijven, maar dat is nog niet hetzelfde als de uitspraak natuurlijk. Ik ben meer voor de witte spelling, die is gewoon kerkeraad. Jammer dat het RD die niet volgt. Als het RD dat wel had gedaan, net als Trouw, NRC en De Volkskrant, had dat rare kerkenraad niet zo vaak gehoord geworden.
De regel rond die tussen-n is zo onduidelijk en onnavolgbaar, dat ik tegenwoordig gewoon m'n eigen spelling volg. Dat geldt ook van de nieuwe regels rond hoofdletters en kleine letters, alsmede de regel rond het aan elkaar schrijven van woorden, of juist niet.

Zo blijf ik 'appèl' gewoon met è schrijven en persé gewoon zo... Het groene boekje is opgesteld door mensen wiens taak het kennelijk was om zichzelf onmisbaar te maken.
Ik begin allengskens soms meer voelen om het 17e eeuws Nederlands weer als officiële spelling gebruiken. Continuïteit geeft de broodnodige rust... (Melisana is slechts een product van onze onrustige maatschappij) Het oude vervreemd ons in mindere mate en snelheid van onze wortels... (roots bedoel ik, weet je wel?)
Ik zou het best gaaf vinden, als er een kop in de courant stond als: "Murmureerders worden schrikkelijk gekasteid" Dit klinkt toch wat beter als "Weigerambtenaars worden hard aangepakt!" Ik zou het echt vet cool vinden als alle nieuwlichterij ook eens voor immer en altoos zou worden uitgebannen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:Ik begin allengskens soms meer voelen om het 17e eeuws Nederlands weer als officiële spelling gebruiken. Continuïteit geeft de broodnodige rust... (Melisana is slechts een product van onze onrustige maatschappij) Het oude vervreemd ons in mindere mate en snelheid van onze wortels... (roots bedoel ik, weet je wel?)
Ik zou het best gaaf vinden, als er een kop in de courant stond als: "Murmureerders worden schrikkelijk gekasteid" Dit klinkt toch wat beter als "Weigerambtenaars worden hard aangepakt!" Ik zou het echt vet cool vinden als alle nieuwlichterij ook eens voor immer en altoos zou worden uitgebannen.
Al zou je verhuizen naar het openluchtmuseum in Warffum, het zou je niet baten: ook daar wordt hedendaags Nederlands geschreven en gesproken.

Afbeelding

Maar, of je nou modern of antiek Nederlands schrijft, laten we in elk geval proberen het correct te doen. ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:Ik begin allengskens soms meer voelen om het 17e eeuws Nederlands weer als officiële spelling gebruiken. Continuïteit geeft de broodnodige rust... (Melisana is slechts een product van onze onrustige maatschappij) Het oude vervreemd ons in mindere mate en snelheid van onze wortels... (roots bedoel ik, weet je wel?)
Ik zou het best gaaf vinden, als er een kop in de courant stond als: "Murmureerders worden schrikkelijk gekasteid" Dit klinkt toch wat beter als "Weigerambtenaars worden hard aangepakt!" Ik zou het echt vet cool vinden als alle nieuwlichterij ook eens voor immer en altoos zou worden uitgebannen.
Al zou je verhuizen naar het openluchtmuseum in Warffum, het zou je niet baten: ook daar wordt hedendaags Nederlands geschreven en gesproken.

Afbeelding

Maar, of je nou modern of antiek Nederlands schrijft, laten we in elk geval proberen het correct te doen. ;)
Meester Hendrikus is wat taal betreft nog echt van Den Ouden Stempel! ;)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door JolandaOudshoorn »

:offtopic
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door caprice »

Eppo Gremdaat schreef:Het zal wel aan mij liggen maar wat is het probleem? Mòeten de kinderen allemaal tegelijk bidden? Of is er een ouder die vòòrbidt. De kinderen kunnen ook `voor zichzelf`bidden met de aankondiging `even stilte!`. Het moet natuurlijk geen vroom circus worden. En.....als er `s morgens bij de aanvang van de schooltijd gebeden wordt om kracht en wijsheid bij het leren kan er ook al om een zegen gevraagd worden voor `tussen de middag`.
Met deze redenering kun je dat ook aan het begin van het schooljaar doen, alvast voor de rest van het jaar.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Eppo Gremdaat »

Ik vind dat wel een beetje teveel van het goede. Aan het begin van de dag èn aan het eind van de dag. Ik herinner me dat ik de weekopening (met alle klassen tezamen) ook fijn vond (behalve dan als onze hoofdonderwijzer de bijbelvertelling deed)
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door JolandaOudshoorn »

caprice schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het zal wel aan mij liggen maar wat is het probleem? Mòeten de kinderen allemaal tegelijk bidden? Of is er een ouder die vòòrbidt. De kinderen kunnen ook `voor zichzelf`bidden met de aankondiging `even stilte!`. Het moet natuurlijk geen vroom circus worden. En.....als er `s morgens bij de aanvang van de schooltijd gebeden wordt om kracht en wijsheid bij het leren kan er ook al om een zegen gevraagd worden voor `tussen de middag`.
Met deze redenering kun je dat ook aan het begin van het schooljaar doen, alvast voor de rest van het jaar.
Als mijn kinderen tussen de middag thuis eten, bidden en danken wij ook voor de lunch. In ons dorp is dat bij de christelijke gezinnen nog heel normaal. Ik en al die andere christelijke ouders vinden het dan ook vanzelfsprekend dat dit op school ook gebeurd. Dus ja, wanneer overblijfouders dat niet doen, vind ik het een probleem.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door caprice »

JolandaOudshoorn schreef:
caprice schreef:
Eppo Gremdaat schreef:Het zal wel aan mij liggen maar wat is het probleem? Mòeten de kinderen allemaal tegelijk bidden? Of is er een ouder die vòòrbidt. De kinderen kunnen ook `voor zichzelf`bidden met de aankondiging `even stilte!`. Het moet natuurlijk geen vroom circus worden. En.....als er `s morgens bij de aanvang van de schooltijd gebeden wordt om kracht en wijsheid bij het leren kan er ook al om een zegen gevraagd worden voor `tussen de middag`.
Met deze redenering kun je dat ook aan het begin van het schooljaar doen, alvast voor de rest van het jaar.
Als mijn kinderen tussen de middag thuis eten, bidden en danken wij ook voor de lunch. In ons dorp is dat bij de christelijke gezinnen nog heel normaal. Ik en al die andere christelijke ouders vinden het dan ook vanzelfsprekend dat dit op school ook gebeurd. Dus ja, wanneer overblijfouders dat niet doen, vind ik het een probleem.
Precies. Daarom ben ik het ook niet eens met Eppo Gremdaat. Daniel bad ook driemaal daags.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
ejvl
Berichten: 5746
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door ejvl »

Bij het opstaan, na het avondeten en bij het slapengaan...
Maar ik ben het met je eens hoor, bidden en danken en lezen tijdens het middag eten is een goede gewoonte, vaak zijn we zo druk met van alles en nog wat, er mag best een moment van bezinning midden op de dag zijn.

Zoals een gewaardeerd predikant eens zei, buiten de normale bid momenten:
Er zijn meer gebeden met de pet op, dan met de pet af.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door Mara »

Gelezen in Trouw:
Ik werk op een christelijke school, maar ik weet niet precies wat dat zou moeten betekenen. De laatste keer dat onze denominatie onderwerp van gesprek was, was zo'n twaalf jaar geleden, toen de toenmalige rector een studiedag had georganiseerd onder het motto: 'Christendom, wat moeten we ermee?'

Ik vond het toen al een lastige kwestie: het leek mij niet dat onze leerlingen, of hun ouders, plotseling zaten te wachten op een christelijke zending. Ik voer namelijk al jaren mentorgesprekjes met mijn leerlingen en dan vraag ik ook waar ze in geloven. Nou, de meeste van mijn leerlingen geloven nergens in, of willen nergens in geloven.

Tot mijn verbazing trof ik na een paar jaar een jongen die wél naar de kerk ging op zondag, zelfs drie uur lang. Maar ook hij bleek nergens in te geloven. Wel had hij respect voor zijn ouders, en daarom ging hij braaf.

LESGEVEN ZONDER PRINCIPES

Het artikel eindigt met de zin: Mahatma Gandhi vond het in ieder geval een van de zeven dodelijke zondes: kennis zonder karakter, alsof men een sportauto wil geven aan een jongere die stijf staat van de drugs. Nee, lesgeven zonder principes. Dat is eigenlijk pas raar.

Je kunt dus niet neutraal lesgeven?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door eilander »

Mara schreef:Je kunt dus niet neutraal lesgeven?
Nee, iedereen doet dat vanuit eigen levensbeschouwing. Zelfs als je alleen maar 'in jezelf' gelooft, is dat een levensbeschouwing, hoe arm ook.
Wat 'neutraal' genoemd wordt, is de opvatting dat iedereen wel gelijk kan hebben, en iedereen voor zichzelf moet weten hoe hij zijn leven inricht. Maar zo'n opvatting staat haaks op de Bijbel en is alleen al daarom niet neutraal.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door samanthi »

eilander schreef:
Mara schreef:Je kunt dus niet neutraal lesgeven?
Nee, iedereen doet dat vanuit eigen levensbeschouwing. Zelfs als je alleen maar 'in jezelf' gelooft, is dat een levensbeschouwing, hoe arm ook.
Wat 'neutraal' genoemd wordt, is de opvatting dat iedereen wel gelijk kan hebben, en iedereen voor zichzelf moet weten hoe hij zijn leven inricht. Maar zo'n opvatting staat haaks op de Bijbel en is alleen al daarom niet neutraal.
Nee neutraal lesgeven kan niet, je referentiekader speelt altijd mee, is het niet in woorden dan wel in lichaamstaal.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Onverdeeld naar de Christelijke school(?)

Bericht door -DIA- »

Je kunt letterlijk in niets neutraal zijn. In alles wat je doet en denkt speelt je levensovetuiging en vandaaruit je wereldbeschouwing mee. Dat botst in de wereld van nu zo is de dagelijkse ondervinding. Het geeft verwijdering zelfs binnen families, ja zelfs in gezinnen.

De Heere Jezus heeft daar ook op gewezen:
En de ene broeder zal den anderen broeder overleveren tot den dood, en de vader het kind, en de kinderen zullen opstaan tegen de ouders, en zullen hen doden.
En gij zult van allen gehaat worden om Mijn Naam; maar die volstandig zal blijven tot het einde, die zal zalig worden.
Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israels niet geeindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.
De discipel is niet boven den meester, noch de dienstknecht boven zijn heer.
Het zij den discipel genoeg, dat hij worde gelijk zijn meester, en de dienstknecht gelijk zijn heer. Indien zij den Heere des huizes Beelzebul hebben geheten, hoeveel te meer Zijn huisgenoten!
Vreest dan hen niet; want er is niets bedekt, hetwelk niet zal ontdekt worden, en verborgen, hetwelk niet zal geweten worden.
Hetgeen Ik u zeg in de duisternis, zegt het in het licht; en hetgeen gij hoort in het oor, predikt dat op de daken.
En vreest niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.
Worden niet twee musjes om een penningsken verkocht? En niet een van deze zal op de aarde vallen zonder uw Vader.
En ook uw haren des hoofds zijn alle geteld.
Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.
Een iegelijk dan, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal Ik ook belijden voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Maar zo wie Mij verloochend zal hebben voor de mensen, dien zal Ik ook verloochenen voor Mijn Vader, Die in de hemelen is.
Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.
Want Ik ben gekomen, om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
En zij zullen des mensen vijanden worden, die zijn huisgenoten zijn.
Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig.
En die zijn kruis niet op zich neemt, en Mij navolgt, is Mijns niet waardig.
Die zijn ziel vindt, zal dezelve verliezen; en die zijn ziel zal verloren hebben om Mijnentwil, zal dezelve vinden.
Die u ontvangt, ontvangt Mij; en die Mij ontvangt, ontvangt Hem, Die Mij gezonden heeft.
Die een profeet ontvangt in den naam eens profeten, zal het loon eens profeten ontvangen; en die een rechtvaardige ontvangt in den naam eens rechtvaardigen, zal het loon eens rechtvaardigen ontvangen.
En zo wie een van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water, in den naam eens discipels, voorwaar zeg Ik u, hij zal zijn loon geenszins verliezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie