ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Desiree »

Ik las in een boek (of was het een film) dat kinderen hun hand moesten neerleggen op het bureau van de meester. Die sloeg dan met een lineaal met korte, felle slagen op de hand van het kind. Je eerste reactie is tuurlijk, verschrikkelijk boos, je tweede reactie is sniffen, 't arme kind.

Ik denk dat het zo niet moet.

Ik denk dat het inderdaad waar is, dat je een adhd'er wat strakker moet proberen te houden, omdat ze wat impulsiever kunnen zijn dan anderen. Niks mis mee, ieder zo zijn rariteiten. PPDnos vind ik moeilijk, dat is voor mij nog een beetje onduidelijk. Niet zoveel eigen initiatief in een gesprek enzo.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door jakobmarin »

Steeds meer en meer hoor je deze geluiden...

Het was ook wel een beetje te gek: zo'n beetje ieder kind heeft ADHD....
„Diagnose ADHD te snel gesteld”
(...)
Onder kinderen is ADHD volksziekte nummer één.
(...)
„De aandoening is verworden tot een modeterm,
een label voor iemand die een beetje drukker is,
een tikkeltje impulsief en af en toe niet goed oplet.

Voor gezinnen met kinderen met ADHD moet de hetze stoppen.
Hun leven is al moeilijk genoeg. Stigmatiseren maakt het alleen maar erger”

hele refdag artikel
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Mara »

Dan zouden we geen boeken zoals Dik Trom en Pietje Bell gehad hebben ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door helma »

Etiketten

tekst Ben Zijl RD,
Vroeger hadden we lastige kinderen, vreemde kinderen, aparte kinderen, drukke kinderen en ongehoorzame kinderen. Die tijd is voorbij. Al onze lastige, vreemde, aparte, drukke en ongehoorzame kinderen hebben tegenwoordig een diagnose: klassiek autisme, PDD-NOS, asperger, ADHD, ADD, ODD en vele andere soorten.

Sommige mensen noemen zo’n diagnose een etiket en zijn bang dat een kind daarmee in een hokje wordt geplaatst. Deze mensen vergeten echter dat een etiket tegelijkertijd een ”gebruiksaanwijzing” is. Natuurlijk wil dit niet zeggen dat daarmee alle gedragsproblemen zijn op te lossen, maar het kan ouders wel helpen hun kind beter te begrijpen en de benadering van hun kind aan te passen aan die gebruiksaanwijzing. Een etiket wil niet zeggen dat het kind daarmee een soort eenheidsworst is geworden; elk kind blijft uniek!

Voordat er sprake is van een diagnose is er vaak een lange weg afgelegd. Een weg van onzekerheid en eindeloos zoeken naar mogelijkheden. Een weg van veel onderzoeken, wachten op uitslagen en het incasseren van teleurstellingen. Een weg van zorg, pijn en verdriet en vooral van onbegrip.

Maar ook na al die onderzoeken is er vaak nog veel onbegrip bij de omstanders. Want ondanks het etiket, de gebruiksaanwijzing, zijn er in de directe omgeving van ouders, en hun gediagnosticeerde kind, nogal wat mensen die graag adviezen geven en kritiek leveren. Dat zijn de deskundigen die precies weten hoe je lastige, vreemde, aparte, drukke en ongehoorzame kinderen moet opvoeden. Soms vinden dergelijke raadgevers zelfs fysiek of verbaal geweld de aangewezen methode om zo’n kind in het rechte spoor te trappen.

Voor ouders zijn de adviezen van dergelijke deskundigen vaak pijnlijker dan de problemen die ze met hun kind ervaren. De kritiek en de –vaak wel goedbedoelde– adviezen confronteren ouders steeds meer met het onbegrip van hun omgeving; buren, vrienden en vaak ook familie. Daarbij komt ook nog het onbegrip dat ze soms ondervinden van leerkrachten, catecheten en anderen die tot taak hebben hun kind te onderwijzen.

Wat zou het mooi zijn als al die deskundigen eens heel gewoon zouden proberen om naast deze ouders te staan. Náást hen, zonder kritiek en zonder allerlei goedbedoelde adviezen. Dát is waar ouders behoefte aan hebben, in hun vaak eenzame positie. Hun problemen, zorgen en verdriet worden niet opgelost door mensen die het beter weten. En weliswaar ook niet door mensen die naast hen staan, want die kunnen evenmin de draaglast verkleinen, maar zulke mensen helpen wél de draagkracht te verhogen.

Wat zou het fijn zijn als die deskundigen zouden proberen zich in te denken hoe het is om een kind te hebben dat er gewoon uitziet maar wel anders is. Dan wil je naast hen staan. Dan wéét je niet beter, maar dan dóé je beter. En dat is precies wat deze ouders nodig hebben.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door refo »

Hm...
Wat is die Ben Zijl van z'n vak?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Hm...
Wat is die Ben Zijl van z'n vak?
ff googlen: http://www.praktijkbenzijl.nl/
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door refo »

Dat dacht ik al.

Ik heb er geen verstand van dus zeg ik maar nix.
Toch denk ik dat de waarheid ergens tussenin ligt.
Misschien iets minder snel stempeltjes geven.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door jakobmarin »

Het gaat ook niet over kinderen die écht ADHD of aanverwante hebben, maar het gaat erom dat een dergelijke diagnose veel te snel en ook nog eens onterecht gesteld wordt.

En dát is wel een probleem, want die kinderen moeten niet behandeld worden, maar gewoon opgevoed.
En inderdaad, dat mag best weer wat strakker en ouderwetser.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Zita »

Wat zou het mooi zijn als al die deskundigen eens heel gewoon zouden proberen om naast deze ouders te staan. Náást hen, zonder kritiek en zonder allerlei goedbedoelde adviezen. Dát is waar ouders behoefte aan hebben, in hun vaak eenzame positie. Hun problemen, zorgen en verdriet worden niet opgelost door mensen die het beter weten. En weliswaar ook niet door mensen die naast hen staan, want die kunnen evenmin de draaglast verkleinen, maar zulke mensen helpen wél de draagkracht te verhogen.
Bedoelt hij nu officiële deskundigen, of al die wijsneuzige buren, familie en kennissen die menen dat zij de ouders van tips en adviezen moeten voorzien?
Het is natuurlijk prettig als je een begripvolle deskundige hebt, maar als die alleen meelevend kijkt en geen adviezen geeft, heb je aan zo'n deskundige ook niet veel.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door helma »

Heeft iemand van jullie positieve ervaringen met ADHD medicatie? Er wordt nu bij een van onze kinderen sterk aangedrongen op medicatie. Maar wij wilden dit tot nu toe niet vanwege eerdere slechte ervaringen (hartritmestoornissen bij een dochter en bij een zoon depressieve klachten). Nu een van onze andere kinderen posttraumatische stresstoornis heeft en in behandeling is denkt de hulpverlening dat haar ADHD in de weg staat in het ' genezingsproces'. Ook loopt ze nogal vast met haar concentratie op school e.d. Dus lijkt medicatie een oplossing te kunnen geven.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door samanthi »

helma schreef:Heeft iemand van jullie positieve ervaringen met ADHD medicatie? Er wordt nu bij een van onze kinderen sterk aangedrongen op medicatie. Maar wij wilden dit tot nu toe niet vanwege eerdere slechte ervaringen (hartritmestoornissen bij een dochter en bij een zoon depressieve klachten). Nu een van onze andere kinderen posttraumatische stresstoornis heeft en in behandeling is denkt de hulpverlening dat haar ADHD in de weg staat in het ' genezingsproces'. Ook loopt ze nogal vast met haar concentratie op school e.d. Dus lijkt medicatie een oplossing te kunnen geven.
Ik heb zelf concerta, ik kan zonder concerta niet functioneren, Ritalin maakte een van mijn kinderen boos deze kreeg later dexamfetamine, we hebben het zolang mogelijk zonder medicijnen gedaan, maar op de middelbare school hebben er twee ondersteuning van medicijnen gehad.
Het is een afweging, als het zonder kon kozen we daar voor, ook al was het moeilijker, het kind leert met beter met zijn beperkingen omgaan, maar in sommige perioden is het soms wenselijk, sterkte met de beslissing Helma!
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door samanthi »

jakobmarin schreef:Het gaat ook niet over kinderen die écht ADHD of aanverwante hebben, maar het gaat erom dat een dergelijke diagnose veel te snel en ook nog eens onterecht gesteld wordt.

En dát is wel een probleem, want die kinderen moeten niet behandeld worden, maar gewoon opgevoed.
En inderdaad, dat mag best weer wat strakker en ouderwetser.
Ik ben het er mee eens dat er heel snel een etiket op een druk kind geplakt wordt.
Toch kun je niet altijd naar de ouders wijzen, kinderen en volwassenen met "lettertjes" hebben struktuur en duidelijkheid nodig, waar is die nog? Op school moeten ze al in groep1 en 2 keuzes maken, terwijl het voor elk kind goed is dat er veiligheid is, dat alles hetzelfde is.
Ook de media en de gehaaste tijd, het feit dat kinderen geen kind meer mogen zijn spelen een grote rol.
Ik las hierboven over Dik Trom en Pietje Bel, nou... vooral de laatste zou als jeugd-vandalist weggezet worden.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Dodo »

Het is met de medicatie ook persoonlijk. Niet iedereen heeft last van bijwerkingen.
Mijn zoon werd somber van Ritalin, dat gebeurt vaker. Hij gebruikt nu wat anders. Mijn man had baat bij Ritalin, maar had last van de pieken en dalen. Is overgestapt op Concerta maar werd daar weer neerslachtig van. Nu gebruikt hij niks. Hij heeft een cursus voor volwassenen met ad(h)d gedaan, daar had hij veel aan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door huisman »

Wij hebben geen ervaring met ADHD maar een collega wel die door dit boek zijn kind anders liet behandelen met goede resultaten.

Hoe voorkom je ADHD? Door de diagnose niet te stellen. Geschreven door Psycholoog Laura Batstra van de Rijksuniversiteit Groningen

Afbeelding

http://hetkind.org/2014/10/22/psycholoo ... voorkomen/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5636
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Dodo »

Tja. Het zit toch echt in dat hoofd hoor. Misschien krijgen te veel kinderen de diagnose, dat weet ik niet. Maar mijn man en zoon hebben echt add en dat komt niet door de opvoeding of wat ook.
Plaats reactie