ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door J.C. Philpot »

Beste Tiberius,
Ter verduidelijking: de reden dat ik jouw punt 2 als rideculiseren bestempelde is dat ik dit geen (serieuze) exegese vind. De door jou genoemde punt 1 is exegese, al bent ik het niet met deze exegese eens. "er op los slaan" vind ik geen (serieuze) exegese van Spreuken 13:24; in deze tekst word duidelijk gesproken over het liefhebben van je zoon, wat in mijn beleving volkomen haaks staat met "er op los slaan" (dus in woede / drift etc).

Dit ter verduidelijking. Ik ga de visie dat het in Spreuken 13:24 niet over lijfstraffen gaat even niet verder verdedigen, wellicht hebben anderen hier nog iets over te zeggen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Bert Mulder »

Grace schreef:
J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef: 2. Andere mogelijkheid van exegese is fysiek de roede gebruiken en er op los slaan. Die komt mij wat onaannemelijker voor.

Maar ik heb nog nooit gehoord van een exegese die de roede gelijkstelt aan meppen met de hand.
Beste Tiberius,
Wat betreft het "er op los slaan": ik vind dit een ridiculisering van mijn standpunt; dit is iets volkomen anders als wat ik aangeef. Jammer dat je de discussie op die manier negatief beinvloed. Ik heb in mijn postings benadrukt dat tuchtiging uit en met liefde dienst te geschieden, en te nimmer door drift, boosheid en ongeduld.

Daarnaast stel ik de roede niet gelijk aan meppen met de hand, maar stel ik wel vast dat het hier wel om een fysieke straf gaat.

Ik wil je vragen je gesprekspartners serieus en inhoudelijk te benaderen.
mee eens
Ik ook, ook betreffende tuchtiging van kinderen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door refo »

Lezen jullie eigenlijk wel?

Lees voor 'roede' de visualisering van de regeermacht.
Lees voor 'tucht' de uitoefening van de regeermacht.

En weg is de bijbelse grond om er op los te meppen. Zelfs de Koelman-methode gaat niet meer op.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:En weg is de bijbelse grond om er op los te meppen.
Beste Refo,
Lees jij eigenlijk wel? Niemand beweert dat er een bijbelse grond is om er op los te meppen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Tiberius »

Ik ben het met Refo eens.
Zover ik weet lezen we nergens in de Bijbel van fysieke lijfstraffen, slaan, pak slaag, of wat dan ook, van kinderen.
Bij bestraffen staat meestal het woord "zeggende", wat meer op onderwijs, opvoeding duidt. De apostel zegt zelfs "Verwekt ze niet tot toorn".
Jakob bestraft Jozef bijvoorbeeld (om zijn dromen) en gaat dan in gesprek.
Ook Job: hij heiligde zijn kinderen juist door zijn gebeden.
Als Eli bestraft wordt, gaat het omdat hij zijn jongens niet eens zuur heeft aangekeken.
(Maar goed, misschien zie ik wat over het hoofd).

En J.C. Philpot, dat jij mijn tweede punt in onderstaande als ridiculiseren bestempelt, dat begrijp ik wel jouw eerdere postings. Dat punt was ook niet richting jou gericht, maar om de bandbreedte aan exegese aan te geven vind deze tekst.
Er zijn wel degelijk mensen die deze tekst op die wijze uitleggen. (Ook ik ben het daar niet mee eens, trouwens.)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ik ben het met Refo eens.
Zover ik weet lezen we nergens in de Bijbel van fysieke lijfstraffen, slaan, pak slaag, of wat dan ook, van kinderen.
Bij bestraffen staat meestal het woord "zeggende", wat meer op onderwijs, opvoeding duidt. De apostel zegt zelfs "Verwekt ze niet tot toorn".
Jakob bestraft Jozef bijvoorbeeld (om zijn dromen) en gaat dan in gesprek.
Ook Job: hij heiligde zijn kinderen juist door zijn gebeden.
Als Eli bestraft wordt, gaat het omdat hij zijn jongens niet eens zuur heeft aangekeken.
(Maar goed, misschien zie ik wat over het hoofd).

En J.C. Philpot, dat jij mijn tweede punt in onderstaande als ridiculiseren bestempelt, dat begrijp ik wel jouw eerdere postings. Dat punt was ook niet richting jou gericht, maar om de bandbreedte aan exegese aan te geven vind deze tekst.
Er zijn wel degelijk mensen die deze tekst op die wijze uitleggen. (Ook ik ben het daar niet mee eens, trouwens.)
Ik weet niet in waar, en in welk verband Calvijn het zegt, maar hij keurt de slappe opvoeding van Eli aangaande zijn zonen af en zegt dan: Eli moest er met de knuppel over! Toen onze dominee over hierover preekte was hij zo vrij om dat niet met de overigens zeer gewaardeerde hervormer eens te zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door J.C. Philpot »

-DIA- schreef:Ik weet niet in waar, en in welk verband Calvijn het zegt, maar hij keurt de slappe opvoeding van Eli aangaande zijn zonen af en zegt dan: Eli moest er met de knuppel over! Toen onze dominee over hierover preekte was hij zo vrij om dat niet met de overigens zeer gewaardeerde hervormer eens te zijn.
Mijns inziens een uitermate laakbare opmerking van Calvijn. Een knuppel is een object waarmee je een ernstig lichamelijk letsel kunt toebrengen, en dat is in mijn ogen abject. Tuchtiging heeft als doel correctie (net zoals de tucht in de Christelijke gemeente dit doel heeft), en dient als zodanig zeker als onprettig te worden ervaren. Maar het dient nooit letstel of beschadiging toe te brengen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:Tuchtiging heeft als doel correctie (net zoals de tucht in de Christelijke gemeente dit doel heeft), ....
Je trekt nu een vergelijking, waarmee je je eigen standpunt onderuit haalt.
Tucht in de christelijke gemeente is altijd medisch van aard, en wordt gerealiseerd door (broederlijke) vermaning (=onderwijs); zie HC vr+antw 85).
Nooit met fysiek geweld dus.

(Dat van die knuppel, dat mag natuurlijk helemaal niet; maar Calvijn had volgens mij dan ook geen kinderen).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8890
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Je trekt nu een vergelijking, waarmee je je eigen standpunt onderuit haalt.
Tucht in de christelijke gemeente is altijd medisch van aard, en wordt gerealiseerd door (broederlijke) vermaning (=onderwijs); zie HC vr+antw 85).
Nooit met fysiek geweld dus.
Beste Tiberius,
Ik pretendeer niet dat de vergelijking in alle aspecten opgaat, maar inderdaad wel dat die medisch van aard dient te zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door helma »

Het aparte is dat Eli's kinderen volwassen en getrouwd waren.
Volgens mij gaat het daar in elk geval niet over lijfstraf maar had Eli ze vanwege hun Godonterend gedrag uit de tempeldienst moeten halen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Tiberius »

helma schreef:Het aparte is dat Eli's kinderen volwassen en getrouwd waren.
Ik denk wel dat hij eerder gestopt is met zuur kijken dan bij hun volwassenheid.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door refo »

helma schreef:Het aparte is dat Eli's kinderen volwassen en getrouwd waren.
Volgens mij gaat het daar in elk geval niet over lijfstraf maar had Eli ze vanwege hun Godonterend gedrag uit de tempeldienst moeten halen.
Het ging niet over het kind-zijn, maar over het ambtsdrager-zijn.
De jongens kwamen door het ontbreken van correctie op het idee dat God vanzelfsprekend wel met het leger moet zijn als de Ark des Verbonds meegedragen werd. Dat is natuurlijk helemaal niet hetzelfde.

Dezelfde denkfout maakt de gereformeerde gezindte trouwens ook weer. Als we de bijbel maar meebrengen is God het automatisch met ons eens.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
helma schreef:Het aparte is dat Eli's kinderen volwassen en getrouwd waren.
Volgens mij gaat het daar in elk geval niet over lijfstraf maar had Eli ze vanwege hun Godonterend gedrag uit de tempeldienst moeten halen.
Het ging niet over het kind-zijn, maar over het ambtsdrager-zijn.
De jongens kwamen door het ontbreken van correctie op het idee dat God vanzelfsprekend wel met het leger moet zijn als de Ark des Verbonds meegedragen werd. Dat is natuurlijk helemaal niet hetzelfde.

Dezelfde denkfout maakt de gereformeerde gezindte trouwens ook weer. Als we de bijbel maar meebrengen is God het automatisch met ons eens.
Je drukt het niet helemaal juist uit.
De denkfout in de gereformeerde gezindte die met het meedragen van de ark overeenkomt is, dat men zich automatisch een kind van God acht, wanneer men de sacramenten gebruikt: gedoopt is en aan het avondmaal gaat. Zonder enige schroom.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door Bert Mulder »

Moderators, dank voor het verwijderen van het bericht van Refo.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: ADHD geen ziekte, maar een gedragsprobleem

Bericht door refo »

Ja, bedankt hoor.

Maar er klopt nog steeds niets van je gedachtengang. Je zit maar op de roede te broeden. Er helpt in feite geen enkele sanctie. Was dat zo dan bestond de criminaliteit niet.
Strenge straffen, slappe straffen. Wat je ook verzint, het helpt niets.
Plaats reactie