Voor u gelezen...

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
Lourens schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/1254 ... ama__.html

De brandweer overweegt een beroep .................op deze CGK dominee
Altijd lekker, zo'n komkommer.
:haha
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor u gelezen...

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
Lourens schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/1254 ... ama__.html

De brandweer overweegt een beroep .................op deze CGK dominee
Altijd lekker, zo'n komkommer.
er staan wel eens slechtere dingen van dominees in de Telegraaf.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

helma schreef:
Tiberius schreef:
Lourens schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/1254 ... ama__.html

De brandweer overweegt een beroep .................op deze CGK dominee
Altijd lekker, zo'n komkommer.
er staan wel eens slechtere dingen van dominees in de Telegraaf.
En niet alleen in die krant Helma :nonnon
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Lourens »

Maar het is inderdaad komkommertijd dat het de Telegraaf haalt. Onze plaatselijke krant kan ik me voorstellen maar verder ook niet.

Hem kennende zal hij dit voorval ook gebruiken in zijn preek. Zal me benieuwen zondag.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

Afbeelding

Dit is een boodschap van een stervende oma, die tot voor kort niemand kon ontcijferen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1014/Bizar/artic ... ferd.dhtml
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voor u gelezen...

Bericht door -DIA- »

Jan Gerritszoon Versteghe (1520-1570)
Ik kende Jan Gerritszoon Versteghe niet, tot gisteren... Zijn nickname blijkt Joannes Anastatius Veluanus te zijn...
Zie hier:
http://www.biografischwoordenboekgelder ... s_Veluanus

Opmerkelijk dat het RD in het Herdenkingsjaar van 500 jaar Reformatie deze meditaties plaatst.
Hij heeft (zo die er toen al waren) de Dordtse Leerregels niet willen ondertekenen.
Hij blijkt toch van de roomse zuurdesum niet geheel ontdaan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6445
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Posthoorn »

-DIA- schreef:Jan Gerritszoon Versteghe (1520-1570)
Ik kende Jan Gerritszoon Versteghe niet, tot gisteren... Zijn nickname blijkt Joannes Anastatius Veluanus te zijn...
Zie hier:
http://www.biografischwoordenboekgelder ... s_Veluanus

Opmerkelijk dat het RD in het Herdenkingsjaar van 500 jaar Reformatie deze meditaties plaatst.
Hij heeft (zo die er toen al waren) de Dordtse Leerregels niet willen ondertekenen.
Hij blijkt toch van de roomse zuurdesum niet geheel ontdaan.
Enkele jaren geleden is een hertaling van zijn 'Der Leken Wechwyser' verschenen in de serie 'Klassiek Licht'. Dordtse leerregels waren er toen nog niet, want het werk dateert van 1554. Het zou best kunnen dat hij er wat kritiek op gehad zou hebben, in de tijd van de Reformatie lag alles nog niet zo vast.
Laatst gewijzigd door Posthoorn op 22 feb 2017, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Uit: Der Leken Wechwyser:
De zaligmakende bekering van ons mensen, van de duivel tot God, bestaat in de volgende drie punten: 1. De zonden met droefheid voor God belijden; 2. de vergeving met blijdschap geloven; 3. God met dankbaarheid liefhebben voor die vergeving.
Deze drie punten onderwijst de Schrift ons overal. Zie Lukas 7:36-50, de bekering van de zondares. Zij belijdt met schreiende ogen haar zonden, ze bidt en gelooft de vergeving, ze heeft Christus lief voor die vergeving, zoals Jezus daar verklaart. Zo leert Christus ons daar ook met een eenvoudige gelijkenis (verzen 41-43), dat het zo met alle Christenen dient te gaan; zie ook Mattheüs 18:23-35, over de onbarmhartige dienstknecht.
Paulus zet deze drie punten steeds weer in al zijn brieven. Zo ook David in veel Psalmen. Ja, de hele Schrift is bijna in deze drie punten samen te vatten. Wat men leest dat kan men tot een van deze drie punten brengen, namelijk tot berouw, geloof of liefde. Wie dit op godvruchtige manier doet, zal veel in de Schrift, met Gods hulp, recht kunnen verstaan.
Deze drie punten moet men in het bijzonder in het geweten voelen, wanneer wij met David, met Petrus, met de moordenaar aan het kruis in grove zonden zijn gevallen. Ook moet onze dagelijkse bekering bestuurd worden overeenkomstig deze drie punten, avond en morgen, want elke dag vinden wij zonden bij ons, als wij tenminste er recht aan denken.
Zoals de zon en de maan elke dag rondgaan, zo moet het leven van een Christen dagelijks deze ronde doen: berouw, vertrouwen en liefde. Iedereen moet zo lang denken, bidden en zich inspannen, dat deze drie punten hun levendige omloop in ons hart hebben.
Berouw en geloof zullen na de dood van de gezaligde een einde hebben, want zij zijn van alle aangeboren zonden helemaal gereinigd, en zó aan de zaligheid verbonden dat ze nooit weer kunnen zondigen. Maar hun liefde zal in de hemel zonder einde duren. Deze liefde is een dankbaarheid voor de zaligheid die voor ons is bereid door Christus' edele verdiensten.
Wanneer wij zeker geloven en weten dat God ons nu liefheeft, dan worden wij gewillig en machtig zo'n God wederom lief te hebben, met levendige dankbaarheid. Dit kunnen wij ook in ons eigen geweten merken , wanneer wij zeker weten, of zeker menen, dat iemand ons liefheeft, wanneer iemand ons honderd gulden [een geweldig kapitaal in die tijd, WP] kwijtschold, of een grote gave schonk. Deze vriend zullen wij natuurlijk met dankbaarheid weder liefhebben - of verstand en alle menselijke deugden moeten gans en al van ons gescheiden zijn.
Wanneer wij in een bos met luide stem een woord roepen, komt er een echo die aan onze stem gelijk is. Net zo, wanneer Gods stem in onze ziel klinkt of getuigt: "Jan of Peter, Ik heb jou nu echt lief", dan komt deze echo uit onze ziel: "O mijn God, nu heb ik U wederom lief met dankbaarheid." Dit beweegt onze zielen meer dan angst voor de hel.


en:
Maar wie kan deze geboden zo houden? Wie op aarde kan ze ooit volkomen vervullen? Niemand onder alle mensen, ook de allerheiligste op aarde niet. Wij allen (niemand uitgezonderd) hebben de Tien Geboden menigmaal op doodschuldige wijze overtreden, en wij allen - ook met onze beste wil - zondigen nog alle dagen op verdoemelijke manier ertegen, zodat wij allen (niemand uitgezonderd) voor eeuwig verdoemd moeten zijn, wanneer God ons overeenkomstig onze zonden zou oordelen en straffen.
Waar zullen we echter de vergeving van onze zonden zoeken en vinden? Alleen in onze enige Middelaar Christus Jezus, Die voor ons gestorven is tot vergeving van onze zonden. Deze Christus moeten we dagelijks aanroepen, dat Hij ons van alle zonden wast met Zijn bloed dat aan het kruis voor ons vergoten is.
Waar zullen we echter de kracht zoeken en vinden dat wij dagelijks, meer en meer, van harte, volgens de Tien Geboden kunnen leven? Ook in onze Zaligmaker Christus Jezus. Deze Heiland moet we dagelijks aanroepen dat Hij ons met Zijn Heilige Geest verlicht en tegen alle zonde sterkt en de kracht geeft om goed te leven. Zoals we, als Christenen, vergeving van alle zonden in Zijn bloed moeten zoeken, zo moeten we ook de kracht om goed te leven in Zijn Geest zoeken. Beide moet dagelijks gebeuren.
Vervolgens gaat hij het over de Twaalf Artikelen hebben:
Hoe moet echter elke Christen deze Artikelen dagelijks bedenken en zich daarmee alle dagen verzekeren dat zijn zonden hem door het lijden van Christus vergeven zijn? Alzo, broeder: een ieder moet zijn zonde hartelijk voor God in de Tien Geboden erkennen en betreuren. In de kantlijn staat: "Dit moet een prediker het volk heel vaak zeggen." Daarna moet hij dan deze artikelen voor zichzelf geloven, ik voor mijzelf, u voor uzelf en een ieder voor zichzelf op de volgende manier:
Ik, arme zondaar, geloof dat de almachtige God, Die hemel en aarde heeft geschapen, mijn genadige Vader is, zó dat Hij mij om Zijn enige Zoon al mijn zonden, die ik tegen Zijn heilige Tien Geboden heb gedaan, vergeeft. Ik geloof dat Zijn enige Zoon Jezus Christus mijn zaligmakende Heere is, Die mij uit de eeuwige verdoemenis heeft verlost door Zijn menswording en lijden voor mij, arme zondaar. Ik geloof dat Hij voor mij ontvangen werd van de Heilige Geest, voor mij is geboren uit de maagd Maria, voor mij heeft geleden onder Pontius Pilatus, voor mij is gekruisigd, voor mij gestorven tot gewisse vergeving van al mijn zonden, voor mij begraven en nedergedaald ter helle, voor mij op de derde dag opgestaan van de doden tot mijn zalige opstanding, voor mij opgevaren naar de hemel tot mijn zalige hemelvaart. voor mij zit Hij aan de rechterhand van Zijn almachtige Vader, voor mij (tot mijn zaligheid) zal Hij wederkomen van de hemel om de levenden en de doden te oordelen. In de kantlijn staat: "Dit beste vertrouwen op Christus verbieden de roomsen en pausgezinden."
Wat zeggen de roomse mispriesters over zo'n vertrouwensvol Christelijk geloof? Zij leren het volk twee valse, onchristelijke dingen daartegen. Het eerste is dat ieder mens (en vooral een ongeleerde leek) altijd moet twijfelen of zijn zonden hem door het lijden van Christus zijn vergeven of niet, al is hij ook treurig en al neemt hij zich hartelijk voor om beter te leven. Het tweede boze ding is dat wij de vergeving van alle zonden niet alleen in het lijden en sterven van de enige Heiland Jezus Christus moeten zoeken, maar ook in de verdiensten van de heiligen en ook in onze eigen verdiensten.
Wat is dat voor een geloof? Het is een onchristelijk, boos geloof waarvoor men zich moet hoeden. Het is in wezen zoveel als: u moet altijd twijfelen of Christus voor u is gestorven tot uw zaligheid of niet, of Zijn belofte waar is of niet.
Hoe moeten we dagelijks de Tien Geboden en de Artikelen des Geloofs aaneen verbinden? In de Tien Geboden moeten wij de heilige wil van God en onze verdoemelijke zonden alle dagen ootmoedig tegenover elkaar stellen. In de Artikelen des Geloofs moeten we alle dagen zien en geloven dat Christus heeft geleden en is gestorven voor onze zonden, die wij tegen de Tien Geboden hebben gedaan. En als wij zo in onze zielen dagelijks getroost zijn met de vergeving van onze zonden door het lijden van Christus, dan moeten wij weer de heilige regel van de Tien Geboden dagelijks ons voor ogen stellen en met al onze krachten, innerlijk en uiterlijk daarnaar leven.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DIA vind je dat hierin ook de Roomse zuurdesem zit?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Voor u gelezen...

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:DIA vind je dat hierin ook de Roomse zuurdesem zit?
Zoals die bij Luther aanwezig was, hoef je de prediker niet te veroordelen. Laten we hieruit opmaken dat God in de donkerste tijden Zijn Woord doet horen. Ook in de donkere middeleeuwen, al is ons daar weinig van bekend.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 23 feb 2017, 00:24, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

Soms hield een auto halt voor het huis van Ruud Lubbers, waar zijn vrouw en dochter in de tuin aan het werk waren.
"Ging een raampje naar beneden, werd met zo'n bekakte stem gevraagd: is meneer Lubbers of zijn vrouw thuis?"
Heleen de Mooij-Lubbers zet een plat accent op, als ze het antwoord van haar moeder imiteert.
"Ik weet het niet, ik zou het gewoon effe proberen."
Moeder en dochter schaterden het uit, als het bezoek na het aanbellen onverrichterzake omkeerde.
"Niet iedereen kon zich voorstellen dat de premiersvrouw zelf stond te vegen, maar we zijn thuis altijd met beide benen op de grond blijven staan.
Als we in het Catshuis waren, waar mijn ouders bewust niet woonden, aten we in de keuken hamburgers met het personeel."

Uit het AD van 1 september, interview met de dochter van wijlen minister Lubbers.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Voor u gelezen...

Bericht door liz boer »

Mara schreef:Soms hield een auto halt voor het huis van Ruud Lubbers, waar zijn vrouw en dochter in de tuin aan het werk waren.
"Ging een raampje naar beneden, werd met zo'n bekakte stem gevraagd: is meneer Lubbers of zijn vrouw thuis?"
Heleen de Mooij-Lubbers zet een plat accent op, als ze het antwoord van haar moeder imiteert.
"Ik weet het niet, ik zou het gewoon effe proberen."
Moeder en dochter schaterden het uit, als het bezoek na het aanbellen onverrichterzake omkeerde.
"Niet iedereen kon zich voorstellen dat de premiersvrouw zelf stond te vegen, maar we zijn thuis altijd met beide benen op de grond blijven staan.
Als we in het Catshuis waren, waar mijn ouders bewust niet woonden, aten we in de keuken hamburgers met het personeel."

Uit het AD van 1 september, interview met de dochter van wijlen minister Lubbers.
Prachtig
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

Zoon las op twitter: (en nog even nagezocht op historiek)

Tsaar Peter de Grote (1672-1725) voerde in 1689 een bijzondere belasting in. Wie voortaan nog met een baard wilde rondlopen, moest daarvoor geld neerleggen. De Russische tsaar, die zelf alleen een snor had, vond baarden overbodig.

De tsaar vond ook dat Russen afscheid moesten nemen van hun ‘achterlijke’ baarden.

“De baarden vormden een zichtbaar symbool van alles wat hij wilde veranderen, en hij ging op karakteristieke wijze in de aanval door zelf het scheermes ter hand te nemen. Wie vanaf die tijd met een baard een banket of plechtigheid bezocht waar Peter aanwezig was, verliet het pand weer zonder baard.”

Wie zijn baard per se wilde behouden, probeerde de ambtenaren om te kopen. Deze vroegen echter zulke hoge bedragen, dat het dragen van een baard een enorm kostbare zaak werd.

Je moest een munt bij je dragen, als bewijs dat je baardbelasting had betaald.

Bizar. :)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

Wat doe je met elfhonderd kilo gebutste bloemkool? Met 1000 kilo rijpe sinaasappels? Met 270 kilo mango's, 240 kilo zoete aardappelen, en 60 kilo gember?

In de 1e Middellandstraat in Rotterdam West vond vrijdag het 'Kerst is al geWaste Feest' plaats, waar vrijwilligers zich inzetten om afgedankte groente om te zetten in voedzame curry's en soepen.

Ook werden er voedselpakketten gemaakt, bedoeld voor de buurtbewoners. In de video zie je hoe dat ging.

Er kwamen ongeveer 300 mensen op het voedselfeest af. En na een hele dag snijden, hakken en koken was er goed nieuws: bijna alle groente was op.
bron: rijnmond.nl

Wat een geweldig initiatief :super
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mara »

Afbeelding
Oude flat gesloopt op 2,5 (!) meter van splinternieuw tehuis vol ouderen: ‘Dit is heel krap’
Als je naar de foto kijkt, lopen de rillingen over je rug. De sloop van het voormalige woonzorgcentrum Uitzicht in Vlaardingen bereikt deze week een spannend moment. De slopers komen steeds dichter bij de nieuwe seniorenflat, die op slechts 2,5 meter afstand staat, en de oudere bewoners zitten gewoon nog in het pand.

bron: AD.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie