Voor u gelezen...

eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Voor u gelezen...

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Marieke schreef: Dat is ook niet wat ds. Beens bedoelt. Maar ik denk dat je dat wel begrijpt.
Hij bedoelt te zeggen dat door allerlei "bijzonderheden" de gewone kerkdienst waar Gods Woord in de prediking centraal staat, naar de achtergrond geduwd wordt. En zijn zorg is niet zomaar uit de lucht gegrepen! Ik ken ook genoeg gemeenten waar de kerk vol zit als er allerlei zing-in avonden/kerstnachtdiensten plaatsvinden. Op zondag zit diezelfde kerk sowieso 's morgens al veel minder vol om van de avonddienst maar niet te spreken.
En daar is hij vuurbang voor. En ik met hem.
Elk initiatief kan verkeerd gebruikt worden, ook die doordeweekse bijeenkomsten in de Stille week. Maar daarom hoef je er nog niet negatief over te doen. Want datzelfde misbruik waar ds Beens "vuurbang" voor is (brr, de term alleen al) kun je op elk ander kerkelijk initiatief ook toepassen.
Hij heeft het over "ritualisering van de gedachtenis aan het lijden en sterven van Jezus", Ja, en? Wat is er mis met rituelen? Wederom hetzelfde verhaal: ze kúnnen misbruikt worden. Maar ze kunnen ook waardevol zijn. Ik hoorde daar nog niet zo lang geleden een goede preek over: hoe belangrijk kan het niet zijn om te weten dat je deel uitmaakt van een gemeente waar in elke dienst wordt beleden "Wij geloven", zeker op momenten dat je persoonlijk geloof even in een dipje zit. We zijn in onze kringen veel te bang (met of zonder vuur) voor rituelen, volgens mij.
Ondertussen hebben wij deze week weer mooie avonden, waar vele honderden mensen op af komen, ook gergemmers, rk's, noem maar op. Kerkmuren vallen even weg. Ik ben er blij mee.
Als het Woord centraal staat, is het prima. Anders is het niets.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Haha, is dat part of the deal met het RD, dat je hier inzendingen voor Opgemerkt ronselt?
:OO3
Jongere
Berichten: 7753
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Jongere »

Ik ben vuurbang voor twee diensten op een zondag, want je ziet al gemeenten waarin de tweede dienst dan slechter bezocht gaat worden!

Tsja.

Hier in de buurt is een kerk de hele week 's avonds open. Elke avond is er een korte meditatie en wordt er wat gezongen. Het is goed om je daar even te kunnen terugtrekken in een drukke week die niet zo vaak echt een stille week is.
Verder hoop ik gewoon naar alle diensten van onze gemeenten te gaan.

Al die valse tegenstellingen waarmee we weer kunnen waarschuwen voor goedbedoelde dingen van medechristenen.. Misschien is het komkommertijd, maar ik vind het een beetje overbodig om zulke stukjes te schrijven.
Als je wilt waarschuwen voor vorm zonder inhoud, waarschuw daar dan voor. Maar niet door er allerlei dingen bij te slepen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor u gelezen...

Bericht door helma »

Verdrietig. Wees blij dat mensen onder het Woord willen komen.
Als ik zo'n stukje lees kan ik wel janken. Waar zijn we toch mee bezig? Duizenden mensen om ons heen leven zonder God en gaan verloren. Elk jaar verlaten vele mensen de kerk. En in de kerk maken we ons druk/doen we cynisch over mensen die een week lang elke avond bij elkaar komen om te luisteren naar Gods Woord en stil staan bij het Borgwerk van Christus. Hebben we kritiek op dingen waar eigenlijk niets op tegen kan zijn; maar ja, je moet je toch ergens druk over maken.
Wat breken we veel af.....
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Ad Anker »

Ik vind de angst voor vorm zonder wezen legitiem. En daar mag best eens de vinger bij gelegd worden. En ik voel hem al aankomen: dat geldt zeker ook voor de vorm zonder wezen in de rechterflank, net zo goed.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Luther »

Anker schreef:Ik vind de angst voor vorm zonder wezen legitiem. En daar mag best eens de vinger bij gelegd worden. En ik voel hem al aankomen: dat geldt zeker ook voor de vorm zonder wezen in de rechterflank, net zo goed.
Eens, maar daar gaat hier toch niet om?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Ad Anker »

Luther schreef:
Anker schreef:Ik vind de angst voor vorm zonder wezen legitiem. En daar mag best eens de vinger bij gelegd worden. En ik voel hem al aankomen: dat geldt zeker ook voor de vorm zonder wezen in de rechterflank, net zo goed.
Eens, maar daar gaat hier toch niet om?
vroomheid van onderop, nadruk op gevoel = vorm zonder wezen.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Luther »

Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:Ik vind de angst voor vorm zonder wezen legitiem. En daar mag best eens de vinger bij gelegd worden. En ik voel hem al aankomen: dat geldt zeker ook voor de vorm zonder wezen in de rechterflank, net zo goed.
Eens, maar daar gaat hier toch niet om?
vroomheid van onderop, nadruk op gevoel = vorm zonder wezen.
Ja, daar moetenw e altijd voor waken, zelfs tijdens reguliere erediensten.
Maar (ik spreek maar voor mezelf) ik kom er de laatste jaren achter dat er een mooie traditie is buiten de gereformeerde gezindte, namelijk: in de stille week elke avond een korte bijeenkomst in de kerk en op Goede Vrijdag 2 diensten. En daarvan zeg ik: als we die traditie gewoon sober en bijbels inlijven en uitvoeren, zie ik het bezwaar niet, sterker: ik zou willen dat wij 2 diensten hadden op Goede Vrijdag. Nu moet ik uitwijken naar een andere gemeente. (Op zich ook niet erg, maar je begrijpt wat ik bedoel.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor u gelezen...

Bericht door helma »

Anker schreef:
Luther schreef:
Anker schreef:Ik vind de angst voor vorm zonder wezen legitiem. En daar mag best eens de vinger bij gelegd worden. En ik voel hem al aankomen: dat geldt zeker ook voor de vorm zonder wezen in de rechterflank, net zo goed.
Eens, maar daar gaat hier toch niet om?
vroomheid van onderop, nadruk op gevoel = vorm zonder wezen.
Alle vroomheid/godsdienst van onze kant is van beneden. álles. Overal moet de Heilige Geest aan te pas komen.
Hoe serieus we het ook bedoelen. Ook onze gewone kerkgang; ons gewone Bijbellezen.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Marieke »

helma schreef:Verdrietig. Wees blij dat mensen onder het Woord willen komen.
Als ik zo'n stukje lees kan ik wel janken. Waar zijn we toch mee bezig? Duizenden mensen om ons heen leven zonder God en gaan verloren. Elk jaar verlaten vele mensen de kerk. En in de kerk maken we ons druk/doen we cynisch over mensen die een week lang elke avond bij elkaar komen om te luisteren naar Gods Woord en stil staan bij het Borgwerk van Christus. Hebben we kritiek op dingen waar eigenlijk niets op tegen kan zijn; maar ja, je moet je toch ergens druk over maken.
Wat breken we veel af.....
Daar doet ds. Beens niet cynisch over. Hij heeft er ook niets op tegen, goed lezen!
Wat hij bedoelt met dit stukje, heb ik hieronder al geschreven:
Dat is ook niet wat ds. Beens bedoelt. Maar ik denk dat je dat wel begrijpt.
Hij bedoelt te zeggen dat door allerlei "bijzonderheden" de gewone kerkdienst waar Gods Woord in de prediking centraal staat, naar de achtergrond geduwd wordt. En zijn zorg is niet zomaar uit de lucht gegrepen! Ik ken ook genoeg gemeenten waar de kerk vol zit als er allerlei zing-in avonden/kerstnachtdiensten plaatsvinden. Op zondag zit diezelfde kerk sowieso 's morgens al veel minder vol om van de avonddienst maar niet te spreken.
En daar is hij vuurbang voor. En ik met hem.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Haha, is dat part of the deal met het RD, dat je hier inzendingen voor Opgemerkt ronselt?
:OO3
Vandaag een goede ingezonden brief over deze column, niet geronseld via RF ;)
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Haha, is dat part of the deal met het RD, dat je hier inzendingen voor Opgemerkt ronselt?
:OO3
Vandaag een goede ingezonden brief over deze column, niet geronseld via RF ;)
Met kalven ploegen mag ook hoor. ;)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Lourens »

http://www.telegraaf.nl/binnenland/1254 ... ama__.html

De brandweer overweegt een beroep .................op deze CGK dominee
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor u gelezen...

Bericht door helma »

Lourens schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/1254 ... ama__.html

De brandweer overweegt een beroep .................op deze CGK dominee
:super
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Lourens schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/1254 ... ama__.html

De brandweer overweegt een beroep .................op deze CGK dominee
Altijd lekker, zo'n komkommer.
Plaats reactie