Voor u gelezen...

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Voor u gelezen...

Bericht door helma »

inmiddels toch wel nieuwsgierig naar de column
(we hebben sinds 1 april geen krant meer.....)
kan iemand hem plaatsen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Ad Anker »

helma schreef:inmiddels toch wel nieuwsgierig naar de column
(we hebben sinds 1 april geen krant meer.....)
kan iemand hem plaatsen?
ds. Beens in het RD van 3 april schreef:Veranderingen en de invoering van nieuwe dingen zijn er in de kerk altijd geweest. Ik herinner me nog goed de commotie die het zingen van het ”Ere zij God” (ná de zegen, dat wél...) in de jaren zestig in onze gemeente veroorzaakte. Reacties zoals: „Man, dáár kom ik nou voor als het Kerst is” bevorderden niet weinig verzet en een zekere kopschuwheid. Toch kwam, zag en overwon het ”Ere zij God”.

Niet zo veel later een ander novum. Niet langer een dienst op de avond van de Goede Vrijdag, maar ook een in de morgen. Tja, wat kon je er op tegen hebben? Toch is die morgendienst intussen al vijftig jaar ingeburgerd.

Een nieuw fenomeen maakt de laatste jaren opgang. Het is een dagelijkse samenkomst in de Stille Week, elke avond, met Schriftlezing, samen zingen, misschien een kort meditatief woord. Het is toch goed om stil te staan bij het lijden en sterven van Jezus Christus? Tja, wat zou je er op tegen kunnen hebben?

Of ik er soms wat op tegen heb? Ik voel die vraag een beetje broeien. Zeker weer zo’n lomp groot beest met een slurf in de porseleinkast die alle mooie verhaaltjes uitblaast… Nou nee, dat niet. Toch heb ik mijn vragen. Is hier sprake van een vorm van ritualisering van de gedachtenis aan het lijden en sterven van Jezus? Kunnen wij dóórslaan in een stroomlijning van een zekere rituele vroomheid?

Een nog klemmender vraag : hoe verhouden deze samenkomsten zich tot de reguliere verkondiging van het Evangelie van de Goede Vrijdag en Pasen in de kerkdiensten, in de bediening van het Woord in doordachte uitleg en toepassing van het Woord? Kan het gevaar opdoemen van deelname aan deze ritualiteit ten koste van de kerkgang op de feestdagen zelf ?

De man van hierboven die kwam voor het ”Ere zij God” schitterde alle verdere diensten door afwezigheid. Emotie, vroomheid die in het gevoel wortelt, is in zwang. Een ontwikkeling die is voorbereid en wordt aangezwengeld door een overvloed van ‘bijzondere’ diensten waarop gemeenten vandaag de dag worden getrakteerd. Het moet immers afwisselend en een beetje leuk blijven. Geen wonder dat andere diensten ”gewoon” (maar dat betekent saai) worden gevonden. Je smaak wordt eerder dan je denkt bedorven.

Tja, maar wát kun je er nu toch op tegen hebben? Dit, dat ik langzamerhand vuurbang begin te worden voor vroomheid van onderop, vanuit de mens. Dat sluit naadloos aan bij het gevoel van deze tijd. Het heil dient vóór alles geprédikt te worden en zó geloofd! Dat voedt de gemeente. Je komt ervoor terug. Wellicht óók nog die extra avonden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Marieke schreef:Heldere column van ds. A. Beens vandaag in het RD!
Inderdaad, ja. Vroomheid van onderop...
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11395
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Mister »

Hmm, we kunnen blijkbaar teveel naar de kerk gaan en met de verkeerde intenties. In dat opzicht schrijft Ds. Beens niets nieuws.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Voor u gelezen...

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mister schreef:Hmm, we kunnen blijkbaar teveel naar de kerk gaan en met de verkeerde intenties. In dat opzicht schrijft Ds. Beens niets nieuws.
Daarom, 1x per zondag is toch wel voldoende. Die tweede keer, is toch pure vroomheid van onderop. En al die weekdiensten die hier gepubliceerd worden... overbodig.
Er zijn belangrijker zaken in het leven dan in de kerk zitten. (sorry, dit is cynische modus)

Heb het gevoel dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Natuurlijk zijn er mensen die teveel naar de kerk gaan met verkeerde intensies, op zondag of doordeweeks. Moeten we het daarom maar afschaffen? Kerkgang, doordeweeks en op zondags is voor mij een belangrijk hulpmiddel om in het midden van mijn drukke bestaan uit te rusten in het geloof.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Voor u gelezen...

Bericht door refo »

Vroomheid van onderop: waar zou het anders vandaan moeten komen?

Het heil komt van boven en leidt van onderop tot vroomheid. Al eeuwen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Vroomheid van onderop: waar zou het anders vandaan moeten komen?

Het heil komt van boven en leidt van onderop tot vroomheid. Al eeuwen.
Dit sluit inderdaad naadloos aan bij het gevoel van deze tijd. Zelfs dat onterechte "Al eeuwen".
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
refo schreef:Vroomheid van onderop: waar zou het anders vandaan moeten komen?

Het heil komt van boven en leidt van onderop tot vroomheid. Al eeuwen.
Dit sluit inderdaad naadloos aan bij het gevoel van deze tijd. Zelfs dat onterechte "Al eeuwen".
Nou, dat is wel wat kort door de bocht. Inderdaad komt de vroomheid van onderop: het zaad dat vrucht voortbrengt.
Alleen zal ds. Beens dat niet bedoelen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:het zaad dat vrucht voortbrengt.
Welk zaad zou dat zijn? Dat van boven komt of van de mens?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:het zaad dat vrucht voortbrengt.
Welk zaad zou dat zijn? Dat van boven komt of van de mens?
Ik ga ervan uit dat je retorische vraag geen antwoord behoeft.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:het zaad dat vrucht voortbrengt.
Welk zaad zou dat zijn? Dat van boven komt of van de mens?
Ik ga ervan uit dat je retorische vraag geen antwoord behoeft.
Klopt. Maar daarmee kan je m.i. niet zeggen, dat de vroomheid van onderop komt.
Dat zal ds. Beens dus bedoelen.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Marieke »

JolandaOudshoorn schreef:
Mister schreef:Hmm, we kunnen blijkbaar teveel naar de kerk gaan en met de verkeerde intenties. In dat opzicht schrijft Ds. Beens niets nieuws.
Daarom, 1x per zondag is toch wel voldoende. Die tweede keer, is toch pure vroomheid van onderop. En al die weekdiensten die hier gepubliceerd worden... overbodig.
Er zijn belangrijker zaken in het leven dan in de kerk zitten. (sorry, dit is cynische modus)

Heb het gevoel dat het kind met het badwater wordt weggegooid. Natuurlijk zijn er mensen die teveel naar de kerk gaan met verkeerde intensies, op zondag of doordeweeks. Moeten we het daarom maar afschaffen? Kerkgang, doordeweeks en op zondags is voor mij een belangrijk hulpmiddel om in het midden van mijn drukke bestaan uit te rusten in het geloof.
Dat is ook niet wat ds. Beens bedoelt. Maar ik denk dat je dat wel begrijpt.
Hij bedoelt te zeggen dat door allerlei "bijzonderheden" de gewone kerkdienst waar Gods Woord in de prediking centraal staat, naar de achtergrond geduwd wordt. En zijn zorg is niet zomaar uit de lucht gegrepen! Ik ken ook genoeg gemeenten waar de kerk vol zit als er allerlei zing-in avonden/kerstnachtdiensten plaatsvinden. Op zondag zit diezelfde kerk sowieso 's morgens al veel minder vol om van de avonddienst maar niet te spreken.
En daar is hij vuurbang voor. En ik met hem.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Hendrikus »

Marieke schreef: Dat is ook niet wat ds. Beens bedoelt. Maar ik denk dat je dat wel begrijpt.
Hij bedoelt te zeggen dat door allerlei "bijzonderheden" de gewone kerkdienst waar Gods Woord in de prediking centraal staat, naar de achtergrond geduwd wordt. En zijn zorg is niet zomaar uit de lucht gegrepen! Ik ken ook genoeg gemeenten waar de kerk vol zit als er allerlei zing-in avonden/kerstnachtdiensten plaatsvinden. Op zondag zit diezelfde kerk sowieso 's morgens al veel minder vol om van de avonddienst maar niet te spreken.
En daar is hij vuurbang voor. En ik met hem.
Elk initiatief kan verkeerd gebruikt worden, ook die doordeweekse bijeenkomsten in de Stille week. Maar daarom hoef je er nog niet negatief over te doen. Want datzelfde misbruik waar ds Beens "vuurbang" voor is (brr, de term alleen al) kun je op elk ander kerkelijk initiatief ook toepassen.
Hij heeft het over "ritualisering van de gedachtenis aan het lijden en sterven van Jezus", Ja, en? Wat is er mis met rituelen? Wederom hetzelfde verhaal: ze kúnnen misbruikt worden. Maar ze kunnen ook waardevol zijn. Ik hoorde daar nog niet zo lang geleden een goede preek over: hoe belangrijk kan het niet zijn om te weten dat je deel uitmaakt van een gemeente waar in elke dienst wordt beleden "Wij geloven", zeker op momenten dat je persoonlijk geloof even in een dipje zit. We zijn in onze kringen veel te bang (met of zonder vuur) voor rituelen, volgens mij.
Ondertussen hebben wij deze week weer mooie avonden, waar vele honderden mensen op af komen, ook gergemmers, rk's, noem maar op. Kerkmuren vallen even weg. Ik ben er blij mee.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Tiberius »

Ik ben het meer met ds. Beens eens dan met jou, Hendrikus.
Maar je hebt hier wel een mooi stukje voor Opgemerkt in het RD.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Voor u gelezen...

Bericht door Hendrikus »

Tiberius schreef:Ik ben het meer met ds. Beens eens dan met jou, Hendrikus.
Maar je hebt hier wel een mooi stukje voor Opgemerkt in het RD.
Haha, is dat part of the deal met het RD, dat je hier inzendingen voor Opgemerkt ronselt?
De krant moet toch vol, is 't niet met columns, dan wel met ingezonden brieven ;)
Nee, dank u.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie