Vaccineren: gezond?

astroguy
Berichten: 645
Lid geworden op: 29 dec 2004, 08:12
Locatie: Johannesburg, Zuid Afrika

Vaccineren: gezond?

Bericht door astroguy »

Zie een opmerkelijk bericht in NRC:

Het geloof dat vaccins meer kwaad dan goed doen houdt geen stand in gemeenschappen die geconfronteerd worden met ernstige ziekteverschijnselen. Zelfs al is het vaccin wel degelijk schadelijk.

Tot die conclusie komt journalist Seth Mnookin in zijn vorige week verschenen boek The Panic Virus: A True Story of Medicine, Science, and Fear (Simon & Schuster).

verder lezen op:

http://www.nrc.nl/nieuws/2011/01/17/ant ... menleving/

We weten ds Capadose al in de 19e eeuw schreef over de gevaren van de pokkeninenting en op wiens advies veel mensen geen inenting wilden voor hun kinderen, ook al was dat verplicht om naar school te kunnen gaan.
Atze
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door parsifal »

Geen elk vaccin is 100% veilig, al zijn voor de meeste vaccins de blijvende gevolgen bij bijna niemand te vinden. We hebben in Nederland weinig grootschalige epidemieen gehad de afgelopen decenia (mazelen, polio, griep die echt gevaarlijk blijkt te zijn) en pokken is al uitgeroeid.

Ik kan me zo voorstellen dat als je in 1918 leefde en er in iedere familie wel enkele mensen overleden aan de Spaanse griep dat je de ernst van infectieziekten meer inziet en je eerder zou laten vaccineren.

Jonathan Edwards overleed trouwens aan bijeffecten van een pokkenvaccinatie, maar aan de andere kant werd door de massale vaccinatie pokken wel vrijwel uitgeroeid (en later helemaal) en stierven er in totaal veel minder mensen aan pokken (vaccinatie + de ziekte zelf).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Ria
Berichten: 337
Lid geworden op: 14 mei 2010, 14:59

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Ria »

De griepprikken van de mexicaansegriep zijn er ook weer. Ik zeg niet dat ze helemaal veilig zijn, maar ook niet dat ze niet veilig zijn.
Het is wel zo dat je er 1 of 2 dagen een beetje ziek van bent, maar daarna weer gewoon fit bent.
You put me outside my safety-zone
Outside all the lines that made my home
To find out that no one really lives
Without giving what it is you give
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door vlinder »

Ria schreef:De griepprikken van de mexicaansegriep zijn er ook weer. Ik zeg niet dat ze helemaal veilig zijn, maar ook niet dat ze niet veilig zijn.
Het is wel zo dat je er 1 of 2 dagen een beetje ziek van bent, maar daarna weer gewoon fit bent.
Het is raadzamer om ze in oktober/november te nemen, dan nu nog. Ten eerste risico dat je het al hebt gehad als je pas in februari gaat inenten. Ten tweede muteert een griep zich altijd in een seizoen, dus heeft vaak de prik in februari al veel minder zin.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ria schreef:De griepprikken van de mexicaansegriep zijn er ook weer. Ik zeg niet dat ze helemaal veilig zijn, maar ook niet dat ze niet veilig zijn.
Het is wel zo dat je er 1 of 2 dagen een beetje ziek van bent, maar daarna weer gewoon fit bent.
Nederlandse virologen zijn extra alert op een mogelijk onverwachte bijwerking van het vaccin tegen de Mexicaanse griep nu blijkt dat dit bij kinderen kan leiden tot een verhoogd risico op narcolepsie oftewel slaapziekte.
Dit lijkt me nu niet echt gezond...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door huisman »

JolandaOudshoorn schreef:
Ria schreef:De griepprikken van de mexicaansegriep zijn er ook weer. Ik zeg niet dat ze helemaal veilig zijn, maar ook niet dat ze niet veilig zijn.
Het is wel zo dat je er 1 of 2 dagen een beetje ziek van bent, maar daarna weer gewoon fit bent.
Nederlandse virologen zijn extra alert op een mogelijk onverwachte bijwerking van het vaccin tegen de Mexicaanse griep nu blijkt dat dit bij kinderen kan leiden tot een verhoogd risico op narcolepsie oftewel slaapziekte.
Dit lijkt me nu niet echt gezond...
Precies in Zweden zijn al meer dat twintig gevallen bekent van slaapziekte bij ingeënte kinderen. Het eerste wat er dan geroepen wordt is dat nog niet het verband bewezen is tussen de griepinënting en de slaapziekte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Zita »

huisman schreef: Precies in Zweden zijn al meer dat twintig gevallen bekent van slaapziekte bij ingeënte kinderen. Het eerste wat er dan geroepen wordt is dat nog niet het verband bewezen is tussen de griepinënting en de slaapziekte.
dat lijkt me niet heel vreemd om te roepen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

Inmiddels zijn er in Nederland ook 2 kinderen.
Dhr Osterhaus meende het weer te moeten nuanceren, wat direct daarna weer tegengesproken werd door een neuroloog.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door huisman »

Zita schreef:
huisman schreef: Precies in Zweden zijn al meer dat twintig gevallen bekent van slaapziekte bij ingeënte kinderen. Het eerste wat er dan geroepen wordt is dat nog niet het verband bewezen is tussen de griepinënting en de slaapziekte.
dat lijkt me niet heel vreemd om te roepen.
Je zou het ook andersom kunnen zeggen: Er is nog niet bewezen dat er geen verband bestaat door deze toename (sinds de inënting tegen mexicaanse griep) van de slaapziekte en de inënting
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door refo »

huisman schreef:
Zita schreef:
huisman schreef: Precies in Zweden zijn al meer dat twintig gevallen bekent van slaapziekte bij ingeënte kinderen. Het eerste wat er dan geroepen wordt is dat nog niet het verband bewezen is tussen de griepinënting en de slaapziekte.
dat lijkt me niet heel vreemd om te roepen.
Je zou het ook andersom kunnen zeggen: Er is nog niet bewezen dat er geen verband bestaat door deze toename (sinds de inënting tegen mexicaanse griep) van de slaapziekte en de inënting
Het lijkt alleen in Zweden en Finland voor te komen.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Willem »

huisman schreef:
Zita schreef:
huisman schreef: Precies in Zweden zijn al meer dat twintig gevallen bekent van slaapziekte bij ingeënte kinderen. Het eerste wat er dan geroepen wordt is dat nog niet het verband bewezen is tussen de griepinënting en de slaapziekte.
dat lijkt me niet heel vreemd om te roepen.
Je zou het ook andersom kunnen zeggen: Er is nog niet bewezen dat er geen verband bestaat door deze toename (sinds de inënting tegen mexicaanse griep) van de slaapziekte en de inënting
Of men nu voor of tegen het ineënten van kinderen is, het opschrijven van dit soort onzin dient geen enkel nut. Eerder het tegendeel, de voorstanders van inënten kunen terecht aanvoeren dat gelet op de argumentatie onkunde de belangrijkste drijfveer is voor het afwijzen.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door jvdg »

Willem schreef:
huisman schreef:
Zita schreef:
huisman schreef: Precies in Zweden zijn al meer dat twintig gevallen bekent van slaapziekte bij ingeënte kinderen. Het eerste wat er dan geroepen wordt is dat nog niet het verband bewezen is tussen de griepinënting en de slaapziekte.
dat lijkt me niet heel vreemd om te roepen.
Je zou het ook andersom kunnen zeggen: Er is nog niet bewezen dat er geen verband bestaat door deze toename (sinds de inënting tegen mexicaanse griep) van de slaapziekte en de inënting
Of men nu voor of tegen het ineënten van kinderen is, het opschrijven van dit soort onzin dient geen enkel nut. Eerder het tegendeel, de voorstanders van inënten kunen terecht aanvoeren dat gelet op de argumentatie onkunde de belangrijkste drijfveer is voor het afwijzen.
Ik heb het ervaren.
Nooit ben ik ingeënt, en heb dus nooit ervaren dat deze inenting schadelijk was.
Ik heb het nu laten doen, met alle schadelijke gevolgen van dien.
Heb in dit opzicht ook niet vertrouwd op de Heere.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

Er zijn soms omstandigheden, dat dit gewoon vereist is.
Je moet het zo zien, de brandweer hoeft niet te komen als er geen brand is, maar als bij je buren brand uitbreekt, is er actie vereist.
De brandende percelen moeten natgehouden houden en jij moet je huis ook beschermen.
We moeten niet onnodig gaan vaccineren, maar de middelen zijn er om de zwakkeren van gezondheid een ziekte met een ernstige complicatie te voorkomen.
Dus als je gezond bent, heb je de medicijnman niet van node.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door refo »

Jaren geleden sprak ik een zendingswerker van de ZGG. Hij vertrouwde mij toe dat het eerste wat op een nieuw zendingsterrein op medisch gebied aan de orde kwam was: inenten en adviezen over family planning.

Het is een keuze: of je ziet vele kinderen en volwassenen bezwijken aan enge ziekten. Of er wordt een enkeling ziek aan bijwerkingen van vaccinatie. Welke zeldzame bijwerkingen vooral bekend zijn bij vaccinatie-sceptici.

Medicijnmannen hebben we overigens helemaal nooit nodig.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Vaccineren: gezond?

Bericht door Mara »

refo schreef:Jaren geleden sprak ik een zendingswerker van de ZGG. Hij vertrouwde mij toe dat het eerste wat op een nieuw zendingsterrein op medisch gebied aan de orde kwam was: inenten en adviezen over family planning.

Het is een keuze: of je ziet vele kinderen en volwassenen bezwijken aan enge ziekten. Of er wordt een enkeling ziek aan bijwerkingen van vaccinatie. Welke zeldzame bijwerkingen vooral bekend zijn bij vaccinatie-sceptici.

Medicijnmannen hebben we overigens helemaal nooit nodig.
Dat is een uitdrukking ! Wie gezond zijn hebben de medicijnman niet van node.
Als je gezond bent, heb je m.i. een vaccinatie voor griep niet nodig. Het is nuttig voor de kwetsbare groep. Daar ging het over ! Niet over een 3e wereldland, daar zijn de levensomstandigheden heel anders. Anderzijds komen daar veel "moderne" ziektes niet voor.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie