Bezetenheid

Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bezetenheid

Bericht door Jongere »

Jo-Ann schreef:Ik raak er soms wel een beetje door in verwarring: wanneer is er sprake van een psychische kwaal? Wanneer is het werk van satan?
Klopt, die vraag herken ik sterk. Ik raadde de lezing van ds. IJsselstein aan als tegenwicht tegen alle vragen op één hoop gooien als een 'probleem van de ziel'. Soms is er professionele, medische hulp nodig.

Tegelijk geloof ik persoonlijk niet dat daar het verhaal ophoudt. Van Paul heb ik bijv. 'Geestelijke strijd' gelezen, waarin je heel veel aanwijzingen ziet voor de macht van occultisme en de invloed van de duivel. Over deze vraag zou ik wel eens meer willen horen. Bij Paul heb ik soms namelijk het idee dat hij bewust één kant benadrukt om aandacht te vragen voor occultisme.

De waarheid zou ergens in het midden moeten liggen. Ik heb wel eens gehoord van een poging tot exorcisme bij iemand met Gilles de la Tourette. Aan de andere kant sprak ik een keer met een psychiater die zei: als bij mij mensen komen die denken dat ze de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan, schrijf ik ze gewoon anti-depressiva voor. Helpt altijd...
Allebei de denkrichtingen vind ik gevaarlijk. Maar in dit topic reageerde ik vooral op het makkelijk afschrijven van de psychiatrie.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Bezetenheid

Bericht door Orchidee »

Jongere schreef: Aan de andere kant sprak ik een keer met een psychiater die zei: als bij mij mensen komen die denken dat ze de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan, schrijf ik ze gewoon anti-depressiva voor. Helpt altijd...

.
Idd, het helpt ook vaak de andere kant op :fi
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Bezetenheid

Bericht door WimA »

Jongere schreef:
Jo-Ann schreef:Ik raak er soms wel een beetje door in verwarring: wanneer is er sprake van een psychische kwaal? Wanneer is het werk van satan?
Klopt, die vraag herken ik sterk. Ik raadde de lezing van ds. IJsselstein aan als tegenwicht tegen alle vragen op één hoop gooien als een 'probleem van de ziel'. Soms is er professionele, medische hulp nodig.

Tegelijk geloof ik persoonlijk niet dat daar het verhaal ophoudt. Van Paul heb ik bijv. 'Geestelijke strijd' gelezen, waarin je heel veel aanwijzingen ziet voor de macht van occultisme en de invloed van de duivel. Over deze vraag zou ik wel eens meer willen horen. Bij Paul heb ik soms namelijk het idee dat hij bewust één kant benadrukt om aandacht te vragen voor occultisme.

De waarheid zou ergens in het midden moeten liggen. Ik heb wel eens gehoord van een poging tot exorcisme bij iemand met Gilles de la Tourette. Aan de andere kant sprak ik een keer met een psychiater die zei: als bij mij mensen komen die denken dat ze de zonde tegen de Heilige Geest hebben gedaan, schrijf ik ze gewoon anti-depressiva voor. Helpt altijd...
Allebei de denkrichtingen vind ik gevaarlijk. Maar in dit topic reageerde ik vooral op het makkelijk afschrijven van de psychiatrie.
Waarom is die vraag zo belangrijk? Ook de Satan moet wijken voor geoorloofde middelen zoals antidepressiva.
Niemand voert de discussie of iemand die plotseling van de trap valt een duw van Satan heeft gekregen (die de mensen dood wil hebben) of dat het een ongeluk is. Waarom voeren we die discussie wel bij psychische ziekten?

het boek "in de spreekkamer van de psychiater", ik weet zo niet van wie, kan ik ook aanbevelen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bezetenheid

Bericht door Jongere »

WimA schreef:Waarom is die vraag zo belangrijk? Ook de Satan moet wijken voor geoorloofde middelen zoals antidepressiva.
Niemand voert de discussie of iemand die plotseling van de trap valt een duw van Satan heeft gekregen (die de mensen dood wil hebben) of dat het een ongeluk is. Waarom voeren we die discussie wel bij psychische ziekten?
Zo eenvoudig ligt het helaas niet. Stel: je geeft iemand antidepressiva om hem 'af te helpen' van dingen die in de kerk als geestelijke aanvechting zouden worden benoemd. Door de medicijnen verdwijnen inderdaad die negatieve gedachten.
Maar de medicijnen doen meer: ze slaan zo'n beetje het hele gevoelsleven dood. Ook iemands geloofsleven verandert daar drastisch door. Iemand ervaart vreugde of dankbaarheid niet of amper meer.
Is de satan dan geweken voor dit geoorloofde middel? Of valt de satan nu via een andere invalshoek aan? Of gaat het hier 'gewoon' om de menselijke geest waar de satan niets mee te maken heeft?

We voeren deze discussie in het bijzonder bij de menselijke geest en bij psychische ziekten, omdat ook het hele geloofsleven zich op dit gebied afspeelt. En wat mij betreft is het inderdaad heel belangrijk om daar goed zicht op te hebben.
Een psychiater moet weten dat er een wezenlijk onderscheid kan zijn tussen het zien van jezelf als een levenslange zondaar of een depressie waardoor iemand ziek is. Een predikant of ouderling moet kunnen zien in zijn pastoraat wanneer hij uitsluitend kan volstaan met zijn geestelijke hulp (die voor iedereen nodig is) en wanneer hij mensen moet doorverwijzen naar professionele medische hulp.
Iemand die overtuigd is van zijn zonden zal daar ook met een heel aantal medicijnen niet meer over nadenken. Maar dat is natuurlijk niet de remedie. De remedie is voor zo iemand het evangelie. Maar iemand die depressief is, is geestelijk ziek. Zo iemand heeft het evangelie nodig, maar daarnaast ook professionele medische hulp.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bezetenheid

Bericht door Dodo »

Jongere schreef: Zo eenvoudig ligt het helaas niet. Stel: je geeft iemand antidepressiva om hem 'af te helpen' van dingen die in de kerk als geestelijke aanvechting zouden worden benoemd. Door de medicijnen verdwijnen inderdaad die negatieve gedachten.
Maar de medicijnen doen meer: ze slaan zo'n beetje het hele gevoelsleven dood. Ook iemands geloofsleven verandert daar drastisch door. Iemand ervaart vreugde of dankbaarheid niet of amper meer.
(...)
Dat is niet waar. Misschien bij sommigen, maar niet in het algemeen. Het is ook niet de bedoeling van deze medicatie. De gevoelens worden gedempt, zowel de negatieve als de positieve. Maar het is niet zo dat het gevoelsleven doodgeslagen wordt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bezetenheid

Bericht door Jongere »

Dodo schreef:Dat is niet waar. Misschien bij sommigen, maar niet in het algemeen. Het is ook niet de bedoeling van deze medicatie. De gevoelens worden gedempt, zowel de negatieve als de positieve. Maar het is niet zo dat het gevoelsleven doodgeslagen wordt.
In de eerste plaats: ik zeg "stel". Het gaat mij er om dat je niet zo eenvoudig kunt zeggen dat een medicatie iets oplost, of de 'satan op de vlucht jaagt'. Ik wil daarmee niet beweren dat zulke medicatie altijd deze gevolgen heeft. Overigens verandert het geloofsleven ook door 'gedempte gevoelens'.

In de tweede plaats ken ik wel voldoende gevallen waar deze medicaties wél zulke verstrekkende gevolgen hebben. Dit "stel" is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bezetenheid

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Het kan wel zijn dat iemand die in ernstige psychische nood is, een makkelijke prooi is voor aanvallen van de satan.
Dat is zeker zo. De satan valt de mens altijd op de zwakste plekken aan. Dat mist zijn uitwerking, zowel lichamelijk als psychisch niet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Bezetenheid

Bericht door WimA »

Jongere schreef:
Dodo schreef:Dat is niet waar. Misschien bij sommigen, maar niet in het algemeen. Het is ook niet de bedoeling van deze medicatie. De gevoelens worden gedempt, zowel de negatieve als de positieve. Maar het is niet zo dat het gevoelsleven doodgeslagen wordt.
In de eerste plaats: ik zeg "stel". Het gaat mij er om dat je niet zo eenvoudig kunt zeggen dat een medicatie iets oplost, of de 'satan op de vlucht jaagt'. Ik wil daarmee niet beweren dat zulke medicatie altijd deze gevolgen heeft. Overigens verandert het geloofsleven ook door 'gedempte gevoelens'.

In de tweede plaats ken ik wel voldoende gevallen waar deze medicaties wél zulke verstrekkende gevolgen hebben. Dit "stel" is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Ik sta er toch wat makkelijker in. Gods Geest laat zich niet verjagen door medicatie. De satan echter - veelal - wel. Daarnaast heb ik wel moeite met de koppeling tussen "geloof" en gevoel". Dat het gevoelsleven veranderd klopt uiteraard. Maar dat ook het "geloofsleven" veranderd geloof ik niet. Misschien dat het geloofsleven anders gevoeld wordt, dat kan.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Bezetenheid

Bericht door Dodo »

Jongere schreef:
Dodo schreef:Dat is niet waar. Misschien bij sommigen, maar niet in het algemeen. Het is ook niet de bedoeling van deze medicatie. De gevoelens worden gedempt, zowel de negatieve als de positieve. Maar het is niet zo dat het gevoelsleven doodgeslagen wordt.
In de eerste plaats: ik zeg "stel". Het gaat mij er om dat je niet zo eenvoudig kunt zeggen dat een medicatie iets oplost, of de 'satan op de vlucht jaagt'. Ik wil daarmee niet beweren dat zulke medicatie altijd deze gevolgen heeft. Overigens verandert het geloofsleven ook door 'gedempte gevoelens'.

In de tweede plaats ken ik wel voldoende gevallen waar deze medicaties wél zulke verstrekkende gevolgen hebben. Dit "stel" is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Ik ken verschillende mensen die AD gebruiken, maar een doodgeslagen gevoelsleven hoor of merk ik niet van hen. Sommigen kende ik al jaren vrij goed, voor ik hoorde dat ze AD gebruikten, en ik had nooit iets van een vlak gevoelsleven gemerkt.
Als het zo sterk op je gevoel aanpakt, moet je volgens mij terug naar de dokter. Dat is namelijk niet de bedoeling (misschien bij sommige zeer ernstige gevallen).
Waar ze over klagen is vooral gewichtstoename, maar dat is een ander verhaal :)
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Bezetenheid

Bericht door FlyingEagle »

Dodo schreef:
Jongere schreef:
Dodo schreef:Dat is niet waar. Misschien bij sommigen, maar niet in het algemeen. Het is ook niet de bedoeling van deze medicatie. De gevoelens worden gedempt, zowel de negatieve als de positieve. Maar het is niet zo dat het gevoelsleven doodgeslagen wordt.
In de eerste plaats: ik zeg "stel". Het gaat mij er om dat je niet zo eenvoudig kunt zeggen dat een medicatie iets oplost, of de 'satan op de vlucht jaagt'. Ik wil daarmee niet beweren dat zulke medicatie altijd deze gevolgen heeft. Overigens verandert het geloofsleven ook door 'gedempte gevoelens'.

In de tweede plaats ken ik wel voldoende gevallen waar deze medicaties wél zulke verstrekkende gevolgen hebben. Dit "stel" is dus niet helemaal uit de lucht gegrepen.
Ik ken verschillende mensen die AD gebruiken, maar een doodgeslagen gevoelsleven hoor of merk ik niet van hen. Sommigen kende ik al jaren vrij goed, voor ik hoorde dat ze AD gebruikten, en ik had nooit iets van een vlak gevoelsleven gemerkt.
Als het zo sterk op je gevoel aanpakt, moet je volgens mij terug naar de dokter. Dat is namelijk niet de bedoeling (misschien bij sommige zeer ernstige gevallen).
Waar ze over klagen is vooral gewichtstoename, maar dat is een ander verhaal :)

nou ik wel van dichtbij en dat is echt wel een probleem
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bezetenheid

Bericht door Jongere »

Dodo, blijkbaar kunnen ook in dit geval ervaringen verschillen. Ik ga er vanuit dat niet één van onze ervaringen meer waar is dan de ander.

Het punt dat ik wilde maken betreft echter niet de werking van antidepressiva, maar de moeilijkheid in de verhouding tussen psychische problemen of ziekten enerzijds en het geestelijk leven anderzijds.

WimA, ik denk dat je dan toch te eenvoudig langs het probleem gaat. Natuurlijk zijn geloof en gevoel niet gelijk, en dat zouden ze ook niet moeten zijn. Het gaat hier echter om de verhouding tussen onze psyche en ons geloof. Als je van de trap valt, doen inderdaad niet veel mensen moeilijk. Dat komt omdat je niet met je benen gelooft. Maar dat doe je wel met je hoofd, met je verstand. Als de dingen daar verward zijn, kan het in pastoraat soms heel moeilijk zijn om goed richting te geven.
Ik stelde - en doe dat nog steeds - dat het belangrijk is om die scheidslijn goed te trekken. Daar zou wat mij betreft meer bezinning over mogen plaatsvinden, al is die er gelukkig al.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Bezetenheid

Bericht door Vagari »

Ik lees hier best wel wat verhalen waar ik het bijna helemaal mee eens kan zijn. Maar ik hoor niet dat die medicijnen zelf machteloos zijn tenzij ze door God gezegend worden.

God de Heer regeert! Geloven we niet dat hij alles maar dan ook alles bestuurt?
Ik hoop er nooit zo aan toe te zijn dat men van mening is dat ik een psychiater nodig heb. Als het echter zo ver moet komen dan hoop ik dat ze me brengen bij iemand die de Waarheid kent.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6462
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bezetenheid

Bericht door Posthoorn »

Vagari schreef:Ik hoop er nooit zo aan toe te zijn dat men van mening is dat ik een psychiater nodig heb. Als het echter zo ver moet komen dan hoop ik dat ze me brengen bij iemand die de Waarheid kent.
Je kunt een psychiater gewoon zelf kiezen en er ook gewoon zelf naartoe gaan, zonder gebracht te hoeven worden. :OO3 :bobo
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Bezetenheid

Bericht door Zita »

Enkele berichten zijn geknipt. Houd het vriendelijk, aub.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 978
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Bezetenheid

Bericht door Jo-Ann »

Interessant artikel:
refdag schreef:Geloof en psyche op elkaar betrokken
De macht van de duivel is realiteit, maar laten we niet te snel spreken van bezetenheid, reageert Arie Jan de Lely.

Aan de hand van vier historische voorbeelden wil dr. H. Florijn in het RD van 23 september verduidelijken wat (duivelse) bezetenheid is. Hij betoogt dat dit verschijnsel niet moet worden verward met een psychose. Mijns inziens concludeert hij te snel en zet hij geloof en psychiatrie ten onrechte tegenover elkaar. Aan de complexe samenhang tussen [ ... ]
Plaats reactie