Kledingstijl leerlingen

Sheba
Inactief
Berichten: 1997
Lid geworden op: 23 okt 2013, 21:48

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Sheba »

JolandaOudshoorn schreef:
lien75 schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Gelukkig. Vaak is de strenge kledingnorm gelijk aan het rok dragen van vrouwen. Ik heb ook best strenge kledingnormen. Daarom draag ik regelmatig een broek.
Laat ik het zo zeggen. Ik en mijn dochters dragen een rok. En geen broek. En zolang de kinderen thuis wonen is de kledingafspraak een rok... Behalve als we kamperen op 1000 meter hoogte en het in de tent rond het vriespunt gaat... Doen de meiden ik een trainingsbroek aan. Uit praktisch oogpunt... Schaatsen idem...
Wel is het dan een praktisch kledingstuk... En gaan we niet voor de meest mooie, modieuze etc. En heb ik er een gruwelijke hekel aan als er gelegenheid gezocht wordt om een broek aan te doen. Wanneer ik aan het werk ben rondom het huis zie ik niet on waarom broek dragen noodzakelijk is.
In onze gemeenten is de rok nog steeds het vrouwen kledingstuk.
Daarnaast vind ik het zelf ook veel mooier en vrouwelijker. En zie ik het rokprobleem niet zo...
Ik weet dat als Er broeken gedragen worden ik er mensen mee voor het hoofd stoot.

Verder veroordeel ik niemand die een broek draagt. Ieder is bij mij welkom. En mocht er eens een vrouw met een broek de kerk inlopen? Ach, dan komt ze maar bij ons zitten hoor. En de praktijk leert, dat wanneer mensen blijven hangen... Ze vanzelf een rok gaan dragen.
Wel heb ik er moeite mee als dames weigeren een rok aan te doen of zodra het maar kan een broek aan doen op of rondom bijvoorbeeld bijeenkomsten of scholen waar je weet dat het gevoelig ligt of waar kledingregels zijn.
Wanneer het zo'n principieel punt is dat het bijna ondraaglijk is om een rok aan te doen, kan je jezelf afvragen waarom dan voor refoscholen etc te kiezen... En meestal liggen er dan op meerdere gebieden al verschillen.
Ik zal dan ook nooit weigeren om een rok aan te doen. Dat ligt voor sommige mensen gevoelig. Bovendien draag ik regelmatig rokken, ook als ik gewoon thuis ben. Maar als het niet nodig is, zal ik me speciaal verkleden. Anders is het als ik weet dat mensen het erg op prijs stellen dat ik in een rok verschijn. Dan verkleed ik mij met liefde. Ook zou het maar voor 5 minuten zijn.
Die indruk had ik ook van jou hoor... ;)

Wat mij opviel toen ik in een niet reformatorische omgeving werkte :
we voor ons werk wel eens bij refo gezinnen kwamen. Mijn collega's wisten om een beetje ingang te vinden in deze gezinnen moest je niet in spijkerbroek en dikke lippenstift komen...., dachten ze. Maar niets werd verplicht! Wat deden de collega's die niets met het refowereldje van doen hadden? Zich omkleden. De maku- up was niet te opvallend etc. En echt heus niet alle refogezinnen maakte er zo 'n punt van... Maar mijn collega's deden het gewoon, uit respect!
Maar toen ik daarvoor op een school werkte met een reformatorische achtergrond. (Herv. School) maar waar het personeel erg aan het opschuiven was? Die wel heel goed wisten hoe en wat? Daar kwam het verzet tegen dit soort zaken enorm voor. Werd een punt gemaakt van het rokdragen...etc.


Voor de rest maar een dikke vette punt achter deze discussie.
::salut
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Bert Mulder »

http://www.bbc.com/news/uk-england-leeds-29911712
An academy in Bradford has sent home 152 pupils for arriving at the school gates without meeting its dress code.

Hanson Academy strictly enforced its school uniform policy on Tuesday, with almost 10% of pupils failing to reach the academy's standards.

Angry parents took to the school's Facebook page to complain about the new measures.

But Hanson Academy claims it "communicated clearly" its expectations for this school year.

Pupils face being sent home for a variety of reasons, including if they wear hoop earrings, two earrings or more per ear or patterned trousers.

Students are also not allowed to have an unnatural hair colour or wear jumpers, jackets or coats indoors, and there are strict rules about the type of footwear allowed.

Principal Elizabeth Churton told the BBC that a further 63 pupils were sent home on Wednesday.

'Ready to learn'
She said in an earlier statement: "We explained that students who arrived to school with a uniform issue that could be resolved would be sent home to rectify and parents would be contacted.

"As forewarned, some students were sent home for this reason.

"They were sent home to change and the majority rectified this immediately and returned to school ready to learn."

In an interview with BBC Radio Leeds, the principal said rules were an important part of growing up to get students ready for "adult life".

"Basic expectations have to be abided by. We have had very, very mixed feedback from parents," she said.

Carem Oxlaide's son was one of the pupils sent home for not wearing the regulation black leather shoes.

She said: "It states black shoes, lace-up, no trainers and flat-soled. That's exactly what his are, pure leather."

She said buying new shoes was not an easy option.

"I can't really afford them, not on income support. But I've got to somehow do it because my son's education is important."

Pupils will continue to be sent home as part of the school's policy, but Mrs Churton said the academy would work with parents who were struggling to dress their children appropriately.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Fjodor »

Gaat dit over een privé-school?

Hoe is die dan gefinancierd, volledig uit private middelen?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Hendrikus »

pkn ouderling schreef:Er is al een wereld gewonnen als we geestelijke gesteldheid van christenen niet één op één koppelen aan de kledingvoorschriften in Nederland.

Wereldwijd zouden er op basis van kleding het merendeel niet aan de strenge kledingnorm voldoen :banghead
Tja, en toen was er dus een school die de rokjes ging verbieden omdat ze te kort werden.
Nu moeten de meisjes verplicht een broek aan. Het kan verkeren...
http://www.yorkshirepost.co.uk/news/mai ... -1-7262835
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Zita »

In Frankrijk werd een leerlinge een paar weken geleden de toegang tot school ontzegd omdat ze te lange rokken droeg. :huhu http://www.nrc.nl/nieuws/2015/04/29/lan ... /#lightbox
Maar goed dat die regel bij mij op school niet geldt, want dan zou ik in de afgelopen week al twee dagen naar huis gestuurd zijn.
Overigens zie ik bij de modieuze leerlingen (dat hoeven niet altijd de hippe leerlingen te zijn) de kuit- en enkellange rok weer verschijnen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

Hendrikus schreef:
Tja, en toen was er dus een school die de rokjes ging verbieden omdat ze te kort werden.
Kunnen ze op het wartburgcollege ook per direct invoeren :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:
Hendrikus schreef:
Tja, en toen was er dus een school die de rokjes ging verbieden omdat ze te kort werden.
Kunnen ze op het wartburgcollege ook per direct invoeren :hum
Hoezo?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10439
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Orchidee »

Het is ronduit schandalig hoe de meeste meisjes erbij lopen :hum
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Het is ronduit schandalig hoe de meeste meisjes erbij lopen :hum
Of is het schandalig dat ouders hun dochters zo zich laten kleden?
(En bovendien: het is wel een generaal oordeel.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
Floppy schreef:Toch vraag ik me af: waarom is dit nu zo'n punt op refo scholen?
Hoe lopen meiden bij de Hema en de Albert Heijn er bij? Hoerig? Volgens mij valt dat wel mee, en de gemiddelde Hema of AH wordt niet vanuit de 3 formulieren van enigheid geleid. Lang, heel lang geleden :) werkte ik bij de AH op de kassa-afdeling en ik kan me niet herinneren dat er ooit iets over kleding werd gezegd, en toch liep men er zeker niet slettiger bij dan in "ons soort kringen".

Kan het zijn dat alle - negatieve - aandacht die op de refoscholen hieraan verspild wordt juist een averechts effect heeft?
Zo'n groot punt vond ik het niet hoor. Het ging alleen om bepaalde merken, zoals Gsus, dat uitgesproken wordt op zn Spaans en is dan een oneigenlijk gebruik van de naam van onze Heiland.
En jongens geen superkorte broeken, (maar wie loopt daar überhaupt in) en meisjes geen al te korte rok of diep decolleté. Alleen die lange broek blijft nog steeds verboden.
En bepaalde kenmerkende stijlen, zoals punk en emo, is ook not done, maar zo hoef je ook niet te sollciteren bij de meeste bedrijven.
Er zijn bij AH wel degelijk kledingregels! Men mag bv. niet met aanstootgevende kleding en blote voeten/slippers komen, en er wordt nog bij gezegd dat je netjes gekleed moet zijn.
Tenminste zo was het 3 jaar geleden nog.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Luther schreef:
Orchidee schreef:Het is ronduit schandalig hoe de meeste meisjes erbij lopen :hum
Of is het schandalig dat ouders hun dochters zo zich laten kleden?
(En bovendien: het is wel een generaal oordeel.)
Soms dacht ik ook, jullie kunnen beter de lange broek invoeren.
Zouden die meiden echt zo van huis wegfietsen?
Hier zou de schaar erin gaan.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Dodo »

Ik denk dat veel ouders dagelijks strijd hebben met hun pubers over onder andere kleding. Dan zijn ze allang blij als er een kort rokje uit komt. Je kunt pubers nu eenmaal niet altijd zo laten gedragen als je graag zou willen.
Ik heb het een beetje afgeleerd om daar over te oordelen, het is nu eenmaal niet makkelijk. Sommige ouders hebben een grote mond 'in mijn huis mijn regels' en zo, maar in de praktijk gaat het niet altijd zo. Vaak tot (onzichtbaar) verdriet en zorg bij de ouders.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Mara »

Dodo schreef:Ik denk dat veel ouders dagelijks strijd hebben met hun pubers over onder andere kleding. Dan zijn ze allang blij als er een kort rokje uit komt. Je kunt pubers nu eenmaal niet altijd zo laten gedragen als je graag zou willen.
Ik heb het een beetje afgeleerd om daar over te oordelen, het is nu eenmaal niet makkelijk. Sommige ouders hebben een grote mond 'in mijn huis mijn regels' en zo, maar in de praktijk gaat het niet altijd zo. Vaak tot (onzichtbaar) verdriet en zorg bij de ouders.
Ik heb ook pubers, dus weet hoe lastig het is.
Maar soms gaat deze kledingstijl wel met toestemming van de ouders, en dat begrijp ik dus niet.
Hoe je je dochter zo op een fiets kunt laten zitten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door Luther »

Dodo schreef:Ik denk dat veel ouders dagelijks strijd hebben met hun pubers over onder andere kleding. Dan zijn ze allang blij als er een kort rokje uit komt. Je kunt pubers nu eenmaal niet altijd zo laten gedragen als je graag zou willen.
Ik heb het een beetje afgeleerd om daar over te oordelen, het is nu eenmaal niet makkelijk. Sommige ouders hebben een grote mond 'in mijn huis mijn regels' en zo, maar in de praktijk gaat het niet altijd zo. Vaak tot (onzichtbaar) verdriet en zorg bij de ouders.
Dat is zeker ook een categorie.
Er is ook een andere categorie, namelijk van ouders die het prima vinden.
Maar zoals Mara zegt: bij sommige roklengtes vind ik het zedelijker om die meiden in een broek te laten lopen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17344
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Kledingstijl leerlingen

Bericht door huisman »

Mara schreef:
Dodo schreef:Ik denk dat veel ouders dagelijks strijd hebben met hun pubers over onder andere kleding. Dan zijn ze allang blij als er een kort rokje uit komt. Je kunt pubers nu eenmaal niet altijd zo laten gedragen als je graag zou willen.
Ik heb het een beetje afgeleerd om daar over te oordelen, het is nu eenmaal niet makkelijk. Sommige ouders hebben een grote mond 'in mijn huis mijn regels' en zo, maar in de praktijk gaat het niet altijd zo. Vaak tot (onzichtbaar) verdriet en zorg bij de ouders.
Ik heb ook pubers, dus weet hoe lastig het is.
Maar soms gaat deze kledingstijl wel met toestemming van de ouders, en dat begrijp ik dus niet.
Hoe je je dochter zo op een fiets kunt laten zitten.
Wij hebben 4 dochters (en 2 zonen)en hebben nooit een discussie over roklengte of broek hoeven voeren.
Zij hebben nooit de behoefte gevoeld om zich als een man te kleden(broek) en ze lopen in vlotte kleding maar met een normale roklengte.

Kan mij ook niets bij zulke discussies voorstellen...kleding,vrijetijdsbesteding,kerkgang,dagafsluiting enz. zijn geen losstaande opvoedmodules maar horen geïntegreerd in een christelijke opvoeding thuis.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie