Islamofobie?

Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Islamofobie?

Bericht door Solipsis »

Toeschouwer schreef:Dat kost een vermogen! Maar dat is niet de schuld van Wilders, maar van degenen die hem een kopje kleiner willen maken. Wij Nederlanders hebben dat getolereerd. Er is niet één predikant te vinden, die zegt dat wij een ander moetten vermoorden. Maar dat is in de Islam ideologie wel het geval.
Welnee. Je overdrijft.
Hoewel het heilige boek, de Koran, oproept afvalligen te haten, ongelovigen te discrimineren en als groep gelijk te stellen met beesten, komen moslims en islamofielen in het geweer als men hen er op wijst dat de op deze Koran gebaseerde religie niet past in een beschaafde rechtsstaat. Niet alleen past zo’n religie niet in onze rechtsstaat, onze wetten zijn ontworpen zonder rekening te houden met de konsekwenties voor de aanhangers er van. De islam met zijn sharia eerbiedigt niet de scheiding van kerk en staat, waarop de tolerantie in onze samenleving is gebaseerd.
Zei men dat ook niet van de SGP? Vooralsnog is er weinig reden om te vrezen voor het opheffen van die scheiding. Stemmingmakerij dus.
Het is dus gevaarlijk voor het behoud van tolerantie in onze samenleving, wanneer gelovigen van de islam gaan deelnemen aan onze democratische processen. Het oproepen tot vervolging voor haat, discriminatie en groepsbelediging van de leider van de fractie van de PVV in de Tweede Kamer, de enige fractie, waarvan de leden niet de ogen sluiten voor bovenstaande feiten, is een omkering van waarden, die je niet voor mogelijk had gehouden in dit land. En dan komt die oproep nota bene nog van rechters, aan wie de bescherming van de rechtsstaat is toevertrouwd.
Weet je wat gevaarlijk is? Een polarisatie van de samenleving waarin zaken onnodig op de spits worden gedreven zodat de enige samenbindende factor in dit land die nog overblijft, angst is.

De aspecten die je noemt komen in Nederland nauwelijks voor, en als er een haatzaaiende imam is wordt deze snel verwijderd.
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: Islamofobie?

Bericht door tukkertje »

Mara schreef:
Toeschouwer schreef:
Mara schreef:Ik keek naar DWDD en raakte op een gegeven moment helemaal de draad kwijt bij Bram M.
Vanmorgen hoorde ik advocaat Knoops op de radio, je kunt de aanklager helemaal niet weg laten sturen !
De officier van justitie verkondigt de mening van "het volk", dus is altijd "bevooroordeeld".
Later zei iemand: Wilders heeft wel eens uit laten rekenen wat een asielzoeker kost, maar kunnen we eens uit laten rekenen wat Wilders kost ?
Beveiliging, safe houses, rechtszaken...
Dat kost een vermogen! Maar dat is niet de schuld van Wilders, maar van degenen die hem een kopje kleiner willen maken. Wij Nederlanders hebben dat getolereerd. Er is niet één predikant te vinden, die zegt dat wij een ander moetten vermoorden. Maar dat is in de Islam ideologie wel het geval.

Onderstaand bericht verduidelijkt dat, ik heb het net gelezen.

Hoewel het heilige boek, de Koran, oproept afvalligen te haten, ongelovigen te discrimineren en als groep gelijk te stellen met beesten, komen moslims en islamofielen in het geweer als men hen er op wijst dat de op deze Koran gebaseerde religie niet past in een beschaafde rechtsstaat. Niet alleen past zo’n religie niet in onze rechtsstaat, onze wetten zijn ontworpen zonder rekening te houden met de konsekwenties voor de aanhangers er van. De islam met zijn sharia eerbiedigt niet de scheiding van kerk en staat, waarop de tolerantie in onze samenleving is gebaseerd. Het is dus gevaarlijk voor het behoud van tolerantie in onze samenleving, wanneer gelovigen van de islam gaan deelnemen aan onze democratische processen. Het oproepen tot vervolging voor haat, discriminatie en groepsbelediging van de leider van de fractie van de PVV in de Tweede Kamer, de enige fractie, waarvan de leden niet de ogen sluiten voor bovenstaande feiten, is een omkering van waarden, die je niet voor mogelijk had gehouden in dit land. En dan komt die oproep nota bene nog van rechters, aan wie de bescherming van de rechtsstaat is toevertrouwd.
Dat is heel eng !
Maar ik denk dat Wilders niet de juiste persoon is hiervoor.
Hij zit in de rechtbank en let eens op zijn lichaamstaal.
En op hetgeen hij NIET zegt, hij laat het de ander zeggen, in dit geval Bram M.
Die is altijd bezig om punten en komma's te zoeken, of een verkeerde letter of cijfer, zodat hij de zaak kan af laten blazen.
In feite net zo'n saboteur als Geert W.
Ik was geen fan van Pim Fortuyn, maar die had tenminste inhoudelijke argumenten, Wilders komt niet verder dan roepen.
En als het er opaan komt, heeft hij zgn alles al gezegd.
Het maakt op mij geen indruk :fi
De hele "figuur" G.W. trouwens niet, hij heeft geen charisma, toch veel kiezers, rara

Heb gelet op zijn lichaamstaal. Hij is ontzettend zenuwachtig volgens mij. En niet onterecht. Zit zelf maar eens op die stoel. Laten we niet vergeten dat hij verdachte is in deze zaak. En zoals het normaal is heeft iedere verdachte de zelfde rechten.
Iedereen heeft recht op een advocaat, ook Geert Wilders. Is toch volstrekt normaal lijkt me. En om die beide saboteurs te noemen???? Verklaar je eens nader. Je geeft af op de oneliners van Geert, maar nu doe je dat zelf ook. Laat mij eens zien dat Geert Wilders de zaak saboteert
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Islamofobie?

Bericht door Rambam »

Toeschouwer schreef: Er is niet één predikant te vinden, die zegt dat wij een ander moetten vermoorden. Maar dat is in de Islam ideologie wel het geval.
Je doet net of alle imams oproepen om alle niet-moslim om het leven te brengen. Dat is een zeer ongenuanceerd standpunt.
De islam met zijn sharia eerbiedigt niet de scheiding van kerk en staat, waarop de tolerantie in onze samenleving is gebaseerd.
De SGP ijvert wel voor scheiding van kerk en staat? De politieke overtuigingen van de SGP zijn religieus gemotiveerd, en art. 36 van de NGB is vooralsnog niet officieel door de SGP terzijde geschoven.
Het is dus gevaarlijk voor het behoud van tolerantie in onze samenleving, wanneer gelovigen van de islam gaan deelnemen aan onze democratische processen.
Dat zou je ook kunnen beredeneren over het deelnemen van de SGP in het democratische proces.
En dan komt die oproep nota bene nog van rechters, aan wie de bescherming van de rechtsstaat is toevertrouwd.
De taak van rechters is om recht te spreken, niet om de rechtsstaat te beschermen.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Islamofobie?

Bericht door Rambam »

Mara schreef: En op hetgeen hij NIET zegt, hij laat het de ander zeggen, in dit geval Bram M.
Wilders is helemaal niet verplicht om iets te zeggen. Met zijn advocaat heeft hij bepaalt dat het verstandiger is om de advocaat het woord te laten voeren.
Die is altijd bezig om punten en komma's te zoeken, of een verkeerde letter of cijfer, zodat hij de zaak kan af laten blazen.
Een advocaat heeft als opdracht om zijn cliënt te verdedigen. Dat is heel wat anders dan zoeken naar punten of komma's. Als je het pleidooi van de advocaat hebt gevolgd, zie je ook dat hij meer heeft ingebracht dan enkel wat punten en komma's.
In feite net zo'n saboteur als Geert W.
Dat heeft niets met saboteren te maken, maar met het opkomen voor de belangen van de verdachte. Dat is de taak van een advocaat.
Gebruikersavatar
Rijssen
Berichten: 541
Lid geworden op: 09 jun 2010, 12:37

Re: Islamofobie?

Bericht door Rijssen »

@solipsis

Weet je wat pas gevaarlijk is, alle dingen baggatelliseren.
Keek vorige week naar een uitzending van tegenlicht over imam sjeik Khalid Yasin.
Tegenlicht zet een beeld neer van de imam dat het een jongerenwerker met de beste intenties is, iemand die de mindere kanten van de islam ook ziet, In de documentaire laat de regisseur Khalid Yasin zeggen dat er natuurlijk geen stenigingen, onthoofdingen en amputaties plaats zullen hebben in Europa, als de islam hier eenmaal aan de macht is gekomen. We hoeven dus helemaal niet bang te zijn voor de islam, aldus de sjeik zelf
http://beta.uitzendinggemist.nl/afleveringen/992421

De man word als voorbeeld gezien voor veel jonge moslims en heeft een grote aanhang.
Maar wie zich meer in de man gaat verdiepen, dan komt er toch weel een heel andere kant van de man aan het licht.
In het volgende filmpje zien we de haatprediker zijn bewondering uitspreken voor de sharia zoals toegepast in Saoedi-Arabië. Afgehakte handen, hoofden die door de straten rollen, handen en voeten aan tegengestelde zijden geamputeerd, mensen die gekruisigd worden, mensen die tegen een paal worden gezet en slaag krijgen. “At least I say, we muslims should have that kind of power, all over the world.” Kortom, hij vindt de letterlijke toepassing van de sharia werkelijk fantastisch en moslims waar dan ook ter wereld moeten de macht krijgen om hetzelfde te doen. Vanaf 7:30 min verschijnt Khalid Yasin in beeld. Dit filmpje is onderdeel van een Britse documentaire, waarbij met verborgen camera een moskee en de bijbehorende boekwinkel worden bezocht.
http://www.youtube.com/watch?v=wrgyMZRd ... re=related

Bron: http://www.hetvrijevolk.com/index.php?pagina=12287
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Islamofobie?

Bericht door memento »

Precies. Ik kan allen die vinden dat "de islam is een vredige religie die geen gevaar vormt voor de westerse samenleving", eens aanraden om de serie "Undercover Mosque" (te vinden op YouTube) te kijken. Wat je daar ziet, maakt een wezenlijk deel uit van de islam. Dit is geen haatzaai-campagne, maar kwaliteitsjournalitiek door een gerenommeerde nieuwsorganisatie, de BBC.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Islamofobie?

Bericht door Rambam »

memento schreef:Precies. Ik kan allen die vinden dat "de islam is een vredige religie die geen gevaar vormt voor de westerse samenleving", eens aanraden om de serie "Undercover Mosque" (te vinden op YouTube) te kijken. Wat je daar ziet, maakt een wezenlijk deel uit van de islam. Dit is geen haatzaai-campagne, maar kwaliteitsjournalitiek door een gerenommeerde nieuwsorganisatie, de BBC.
Niemand zal dergelijke uitwassen ontkennen. De vraag is in hoeverre dit respresentatief is voor de gehele islam. Er wordt hier op dit forum wel gesproken over 'de islam', maar vaak wordt vergeten dat binnen de islam zeer vele stromingen voorkomen.

En dat is toch vreemd, daar de achterban van dit forum zichzelf wel degelijk onderscheidt van andere stromingen binnen het christendom.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Islamofobie?

Bericht door memento »

Rambam schreef:
memento schreef:Precies. Ik kan allen die vinden dat "de islam is een vredige religie die geen gevaar vormt voor de westerse samenleving", eens aanraden om de serie "Undercover Mosque" (te vinden op YouTube) te kijken. Wat je daar ziet, maakt een wezenlijk deel uit van de islam. Dit is geen haatzaai-campagne, maar kwaliteitsjournalitiek door een gerenommeerde nieuwsorganisatie, de BBC.
Niemand zal dergelijke uitwassen ontkennen. De vraag is in hoeverre dit respresentatief is voor de gehele islam. Er wordt hier op dit forum wel gesproken over 'de islam', maar vaak wordt vergeten dat binnen de islam zeer vele stromingen voorkomen.

En dat is toch vreemd, daar de achterban van dit forum zichzelf wel degelijk onderscheidt van andere stromingen binnen het christendom.
Het christendom is een geloof dat inderdaad uiteenvalt uit verschillende groepen. Een christen is daarom gewoon zich te identificeren in de volgorde kerkgenootschap (bv: GG), groep van gelijkdenkenden (bv: reformatorische gezindte), groep van grotendeels gelijkdenkenden (bv: alle christenen die grofweg gereformeerd denken over zalig worden) en dan pas: de christenheid in zijn algemeen.

Bij de islam werkt dat niet zo. Hoewel er in de praktijk groepen zijn, identificeert men zich eerst en vooral met "de islam". Eén god, één religie. Het is daarom niet moeilijk, om (zeker in moeilijke situaties) een moslim te overtuigen. Wanneer een imam of hoge islamitische geleerde roept dat hijs preekt in naam van "de islam" zullen de meeste moslims hem kritiekloos aanhoren. In een situatie waarin veel moslims zich happy voelen in NL is dat geen probleem (slechts een klein aantal zal naar die extreme geluiden luisteren). Maar in een situatie waarin men zich niet zo happy voelt, is dat een potentieel risico. De religie zelf biedt geen waarborgen hiertegen, maar ondersteunt dit juist (sterke nadruk op macht, op gehoorzaamheid aan leiders, en ook: de gewelddadige en onderdrukkende boodschap staat letterlijk in de heilige Schriften, te wachten op de leider die deze islamitische waarheden, naar het voorbeeld der profeet, weer opnieuw wil verwerkelijken).
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Islamofobie?

Bericht door Willem »

memento schreef:
Rambam schreef:
memento schreef:Precies. Ik kan allen die vinden dat "de islam is een vredige religie die geen gevaar vormt voor de westerse samenleving", eens aanraden om de serie "Undercover Mosque" (te vinden op YouTube) te kijken. Wat je daar ziet, maakt een wezenlijk deel uit van de islam. Dit is geen haatzaai-campagne, maar kwaliteitsjournalitiek door een gerenommeerde nieuwsorganisatie, de BBC.
Niemand zal dergelijke uitwassen ontkennen. De vraag is in hoeverre dit respresentatief is voor de gehele islam. Er wordt hier op dit forum wel gesproken over 'de islam', maar vaak wordt vergeten dat binnen de islam zeer vele stromingen voorkomen.

En dat is toch vreemd, daar de achterban van dit forum zichzelf wel degelijk onderscheidt van andere stromingen binnen het christendom.
Het christendom is een geloof dat inderdaad uiteenvalt uit verschillende groepen. Een christen is daarom gewoon zich te identificeren in de volgorde kerkgenootschap (bv: GG), groep van gelijkdenkenden (bv: reformatorische gezindte), groep van grotendeels gelijkdenkenden (bv: alle christenen die grofweg gereformeerd denken over zalig worden) en dan pas: de christenheid in zijn algemeen.

Bij de islam werkt dat niet zo. Hoewel er in de praktijk groepen zijn, identificeert men zich eerst en vooral met "de islam". Eén god, één religie. Het is daarom niet moeilijk, om (zeker in moeilijke situaties) een moslim te overtuigen. Wanneer een imam of hoge islamitische geleerde roept dat hijs preekt in naam van "de islam" zullen de meeste moslims hem kritiekloos aanhoren. In een situatie waarin veel moslims zich happy voelen in NL is dat geen probleem (slechts een klein aantal zal naar die extreme geluiden luisteren). Maar in een situatie waarin men zich niet zo happy voelt, is dat een potentieel risico. De religie zelf biedt geen waarborgen hiertegen, maar ondersteunt dit juist (sterke nadruk op macht, op gehoorzaamheid aan leiders, en ook: de gewelddadige en onderdrukkende boodschap staat letterlijk in de heilige Schriften, te wachten op de leider die deze islamitische waarheden, naar het voorbeeld der profeet, weer opnieuw wil verwerkelijken).
Dat Memento's posting klopt blijkt all over the world. Hoe minder happy men zich voelt - lees: hoe meer armoede en dictatuur - hoe extremistischer. De islam is een katalyseerende kracht, het Christendom een dempende kracht t.o.v. geweld.
Rambam
Berichten: 335
Lid geworden op: 26 feb 2010, 11:21

Re: Islamofobie?

Bericht door Rambam »

memento schreef: Het christendom is een geloof dat inderdaad uiteenvalt uit verschillende groepen. Een christen is daarom gewoon zich te identificeren in de volgorde kerkgenootschap (bv: GG), groep van gelijkdenkenden (bv: reformatorische gezindte), groep van grotendeels gelijkdenkenden (bv: alle christenen die grofweg gereformeerd denken over zalig worden) en dan pas: de christenheid in zijn algemeen.
Dat is wellicht zo bij christenen onderling. Ik kan me niet voorstellen dat de leden van dit forum zich in een onbekende omgeving voorstellen als een reformatorisch christen en lid van de Gereformeerde Gemeente, maar gewoon als christen.
Bij de islam werkt dat niet zo. Hoewel er in de praktijk groepen zijn, identificeert men zich eerst en vooral met "de islam". Eén god, één religie.
Op grond waarvan concludeer of constateer je dat?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Islamofobie?

Bericht door parsifal »

De soenieten en sjiieten in de wereld zijn het denk ik niet met Memento eens. Die zijn zo af en toe vrij gewelddadig naar elkaar toe. (Tenzij er een gemeenschappelijke vijand is, dan is het een beetje als ajax en feyenoord supporters vs de politie)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Islamofobie?

Bericht door memento »

Rambam schreef:
memento schreef: Het christendom is een geloof dat inderdaad uiteenvalt uit verschillende groepen. Een christen is daarom gewoon zich te identificeren in de volgorde kerkgenootschap (bv: GG), groep van gelijkdenkenden (bv: reformatorische gezindte), groep van grotendeels gelijkdenkenden (bv: alle christenen die grofweg gereformeerd denken over zalig worden) en dan pas: de christenheid in zijn algemeen.
Dat is wellicht zo bij christenen onderling. Ik kan me niet voorstellen dat de leden van dit forum zich in een onbekende omgeving voorstellen als een reformatorisch christen en lid van de Gereformeerde Gemeente, maar gewoon als christen.
Ik had het over de mate van beïnvloedbaarheid, die ik afmat aan identificatie.
Rambam schreef:
Bij de islam werkt dat niet zo. Hoewel er in de praktijk groepen zijn, identificeert men zich eerst en vooral met "de islam". Eén god, één religie.
Op grond waarvan concludeer of constateer je dat?
Op basis van theologische werken uit de islam, en gesprekken die ik gevoerd heb met "gewone moslims" en "islam theologen". Ik heb zowel soenieten als sji'ieten gesproken, maar beide groepen gaven aan zich éérst moslim te voelen, en dan pas lid van hun groep. Men achtte over de wezenlijke zaken van de islam geen inhoudelijke verschillen, wel over het gezag van een aantal hadiths, en een aantal machtskwesties. Als het om de theologische kernzaken gaat, achtte men geen inhoudelijk verschillen.
parsifal schreef: De soenieten en sjiieten in de wereld zijn het denk ik niet met Memento eens. Die zijn zo af en toe vrij gewelddadig naar elkaar toe. (Tenzij er een gemeenschappelijke vijand is, dan is het een beetje als ajax en feyenoord supporters vs de politie)
Precies mijn punt. Er zijn wel onderlinge verschillen, maar zodra men een sociale trigger heeft (bv: zich niet happy voelen) dan is men één. Wij moslims versus de rest.

Ik zeg trouwens niet dát het zo gaat. Ik wijs alleen een potentieel risico aan. De islam is een religie die geen waarborgen tegen genoemd risico biedt, maar dit risico juist versterkt: Het heeft een sterke nadruk op macht, op gehoorzaamheid aan leiders, en ook: de gewelddadige en onderdrukkende boodschap staat letterlijk in de heilige Schriften, te wachten op de leider die deze islamitische waarheden, naar het voorbeeld van de heilige profeet (die het grote voorbeeld is, op wie elke moslim wil lijken), weer opnieuw wil verwerkelijken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Islamofobie?

Bericht door parsifal »

memento schreef: Precies mijn punt. Er zijn wel onderlinge verschillen, maar zodra men een sociale trigger heeft (bv: zich niet happy voelen) dan is men één. Wij moslims versus de rest.

Ik zeg trouwens niet dát het zo gaat. Ik wijs alleen een potentieel risico aan. De islam is een religie die geen waarborgen tegen genoemd risico biedt, maar dit risico juist versterkt: Het heeft een sterke nadruk op macht, op gehoorzaamheid aan leiders, en ook: de gewelddadige en onderdrukkende boodschap staat letterlijk in de heilige Schriften, te wachten op de leider die deze islamitische waarheden, naar het voorbeeld van de heilige profeet (die het grote voorbeeld is, op wie elke moslim wil lijken), weer opnieuw wil verwerkelijken.
Hetzelfde zie je bij Christenen hoor. We maken ons als refos ook druk als een mis wordt verstoord door rellende homoseksuelen. In een stad waar niet veel Christenen zijn, kunnen de baptist en de ouderwetse Calvinist vaak goed door 1 deurr, en voelen ze zich allebei ook nog verbonden met de orthodoxe paap.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Islamofobie?

Bericht door memento »

parsifal schreef:
memento schreef: Precies mijn punt. Er zijn wel onderlinge verschillen, maar zodra men een sociale trigger heeft (bv: zich niet happy voelen) dan is men één. Wij moslims versus de rest.

Ik zeg trouwens niet dát het zo gaat. Ik wijs alleen een potentieel risico aan. De islam is een religie die geen waarborgen tegen genoemd risico biedt, maar dit risico juist versterkt: Het heeft een sterke nadruk op macht, op gehoorzaamheid aan leiders, en ook: de gewelddadige en onderdrukkende boodschap staat letterlijk in de heilige Schriften, te wachten op de leider die deze islamitische waarheden, naar het voorbeeld van de heilige profeet (die het grote voorbeeld is, op wie elke moslim wil lijken), weer opnieuw wil verwerkelijken.
Hetzelfde zie je bij Christenen hoor. We maken ons als refos ook druk als een mis wordt verstoord door rellende homoseksuelen. In een stad waar niet veel Christenen zijn, kunnen de baptist en de ouderwetse Calvinist vaak goed door 1 deurr, en voelen ze zich allebei ook nog verbonden met de orthodoxe paap.
Niet zo'n goed voorbeeld. Men voelt zich dan niet één als christen, maar vanuit de gedachte: straks doen ze dat in mijn kerk ook. Christenen hebben geen gezamenlijke theologie. Zeker de "extremere groeperingen" (zoals de wereld de meest rechtse kerken ziet) onderschrijven dat.

Binnen de islam heb je geen grote theologische verschillen als het gaat om de kernwaarheden. Het gaat om hoe je leeft. Hoe strikter men leeft, des te betere moslim is men. Ook tolerante, westerse moslims zien dat veelal zo (in tegenstelling tot vrijzinnige christenen, die veelal de refo-christenen maar zielige en achterlijke tobbers vinden). Probleem is vaak: Hoe strikter men leeft, des te extremer is men (komt misschien door het meer lezen van de koran en hadiths, die nogal extreem zijn). In tijden van een sociale trigger, is orientatie op geloof, en dus meer erin verdiepen, een logische reactie (zie elk handboek godsdienstpsychologie). Dat men dan de voorbeelden neemt die men kent, is logisch. Dat men dan gaat luisteren naar de imams en geleerden, is logisch. Probleem is alleen, dat die voorbeelden en geleerden vaak extremistische boodschappen verkondigen. En dat die boodschappen haarfijn aansluiten bij wat de koran leert (wij zouden de profeet Mohammed nu ook een terrorist en dictator noemen).

Kortom: mijn hele punt is: De islam biedt geen waarborgen tegen extremisme, maar biedt alle hulpmiddelen om als katalysator op te treden.

Tenslotte: Mohammed is, naar onze westerse maatstaven, een gruwelijke misdadiger. Een dictator. Een onderdrukker, die iedereen die hem tegenwerkte, en die niet boog voor zijn ideeën, een kopje kleiner maakte. Die mensen de keuze gaf: bekeren tot zijn religie, of gedood worden. Men leze de koran en de hadiths, die volgens de moslims onfeilbaar en historisch juist vertellen hoe de profeet geleefd heeft. Het lijkt me pure common sense, dat je niet echt staat te juichen, als je ziet dat steeds meer mensen zich door deze "profeet" laten inspireren, en hem tot hun voorbeeld nemen. Net zoals ik niet zou staan te juichen, wanneer de fans van een andere misdadiger in aantal zou toenemen.
Solipsis
Berichten: 513
Lid geworden op: 20 jul 2010, 20:53

Re: Islamofobie?

Bericht door Solipsis »

Je praat recht wat krom is, Memento.
Precies mijn punt. Er zijn wel onderlinge verschillen, maar zodra men een sociale trigger heeft (bv: zich niet happy voelen) dan is men één. Wij moslims versus de rest.

Ik zeg trouwens niet dát het zo gaat. Ik wijs alleen een potentieel risico aan. De islam is een religie die geen waarborgen tegen genoemd risico biedt, maar dit risico juist versterkt: Het heeft een sterke nadruk op macht, op gehoorzaamheid aan leiders, en ook: de gewelddadige en onderdrukkende boodschap staat letterlijk in de heilige Schriften, te wachten op de leider die deze islamitische waarheden, naar het voorbeeld van de heilige profeet (die het grote voorbeeld is, op wie elke moslim wil lijken), weer opnieuw wil verwerkelijken.
Rambam schreef:
memento schreef:
Precies. Ik kan allen die vinden dat "de islam is een vredige religie die geen gevaar vormt voor de westerse samenleving", eens aanraden om de serie "Undercover Mosque" (te vinden op YouTube) te kijken. Wat je daar ziet, maakt een wezenlijk deel uit van de islam. Dit is geen haatzaai-campagne, maar kwaliteitsjournalitiek door een gerenommeerde nieuwsorganisatie, de BBC.


Niemand zal dergelijke uitwassen ontkennen. De vraag is in hoeverre dit respresentatief is voor de gehele islam. Er wordt hier op dit forum wel gesproken over 'de islam', maar vaak wordt vergeten dat binnen de islam zeer vele stromingen voorkomen.

En dat is toch vreemd, daar de achterban van dit forum zichzelf wel degelijk onderscheidt van andere stromingen binnen het christendom.

Het christendom is een geloof dat inderdaad uiteenvalt uit verschillende groepen. Een christen is daarom gewoon zich te identificeren in de volgorde kerkgenootschap (bv: GG), groep van gelijkdenkenden (bv: reformatorische gezindte), groep van grotendeels gelijkdenkenden (bv: alle christenen die grofweg gereformeerd denken over zalig worden) en dan pas: de christenheid in zijn algemeen.

Bij de islam werkt dat niet zo. Hoewel er in de praktijk groepen zijn, identificeert men zich eerst en vooral met "de islam". Eén god, één religie. Het is daarom niet moeilijk, om (zeker in moeilijke situaties) een moslim te overtuigen. Wanneer een imam of hoge islamitische geleerde roept dat hijs preekt in naam van "de islam" zullen de meeste moslims hem kritiekloos aanhoren. In een situatie waarin veel moslims zich happy voelen in NL is dat geen probleem (slechts een klein aantal zal naar die extreme geluiden luisteren). Maar in een situatie waarin men zich niet zo happy voelt, is dat een potentieel risico. De religie zelf biedt geen waarborgen hiertegen, maar ondersteunt dit juist (sterke nadruk op macht, op gehoorzaamheid aan leiders, en ook: de gewelddadige en onderdrukkende boodschap staat letterlijk in de heilige Schriften, te wachten op de leider die deze islamitische waarheden, naar het voorbeeld der profeet, weer opnieuw wil verwerkelijken).
Hoe verklaar je dan de burgeroorlogen en vele doden in Irak? Of valt dat ook onder de Taqiyya?
Plaats reactie