Laat u zich ook nog bedriegen?

Plaats reactie
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Laat u zich ook nog bedriegen?

Bericht door Pied »

'Onrustbarende' documentaire blijkt in scène gezet

Uitgegeven: 18 september 2003 20:09

UTRECHT/HILVERSUM - De VPRO heeft de documentaire Ford Transit teruggetrokken van het Nederlands Filmfestival later deze maand. De omroep is tegen verdere vertoning van de film omdat enkele cruciale fragmenten in scène blijken te zijn gezet.

Producent Augustus Film en de Nederlands-Palestijnse regisseur Hany Abu Assad hebben tegenover de VPRO toegegeven dat een aantal scènes niet overeenkomt met de werkelijkheid. De documentaire is tot stand gekomen met bijdragen van de VPRO en het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties. De VPRO heeft de film in november vorig jaar uitgezonden.

Controleposten

Ford Transit gaat over de taxidiensten die de Palestijnen in de bezette gebieden gebruiken om de controleposten van het Israëlische leger te omzeilen. De filmmaker volgt de taxibusjes en hun passagiers langs de stoffige wegen, omleidingen en wegblokkades tussen Jeruzalem en Ramallah.

"Naar nu blijkt is de hoofdpersoon in de film in werkelijkheid geen taxichauffeur en zijn cruciale scènes door acteurs gespeeld", stelt de VPRO in een verklaring. "De regisseur heeft zichzelf veel vrijheid gegund. Dat mag, maar dan moet je je film geen documentaire noemen", zei een woordvoerder donderdag.

Nepstomp

Op het Jeruzalem Film Festival in juli zijn de eerste twijfels over de authenticiteit van de documentaire ontstaan. Toen de geruchten de VPRO bereikten, heeft de omroep contact opgenomen met de producent die direct bevestigde dat sommige scènes zijn gespeeld. De stomp die taxichauffeur Rajai in zijn maag krijgt van een militair is niet echt. Ook het schot dat een Israëlische soldaat lost als het taxibusje van de weg raakt is niet authentiek.

Ford Transit is als documentaire verkocht in vele landen. Ook is de film vorig jaar vertoond op het Internationaal Documentaire Festival Amsterdam (IDFA). Voor de documentaire kreeg Hany Abu Assad op het Jeruzalem Film Festival de 'Spirit of Freedom Award'. De jury noemde de film onder meer "levensecht, onrustbarend en beangstigend".

Bij producent Augustus Film in Amsterdam was donderdagavond niemand voor commentaar bereikbaar.

Bron: NU.nl

[Aangepast op 18/9/03 door Pied]
Jelle

Bericht door Jelle »

Dergelijke zaken zijn al heel lang bezig Pied.
De berichtgeving vanuit het Midden Oosten is al heel vaak gekleurd en vaak gericht om Israël in slecht licht te zetten.
Zelf ben ik twee keer in israël geweest en dan zie je dat de zaken vaak toch wel anders zijn als dat men hier krijgt voorgeschoteld.
Men zal en dat zal altijd wel zo blijven, proberen Israël van de kaart te vegen, dat is de opzet van de palestijnen en dat staat ook nog steeds in hun handvest.
Anti Israël figuren maken daarvan ook maar wat graag gebruik om de boel nog eens extra aan te dikken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ach, dat is toch niet nieuw. Toen Zuid Afrika nog een ander bewind had gooiden fotografen een dollar in een (lege) vuilnisbak. Kleine jochies doken er dan in. Klikklik klikklik. Titel van de foto: zwarte jongetjes uit Soweto op zoek naar eten. (In een lege vuilnisbak zeker).

Ik kan me herinneren nog weleens zoiets gelezen te hebben. Naast het hotel waar nederlanders logeerden was het nogal een kabaal. Palestijnse jongens liepen met stenen te gooien. Er was wat rook, een paar onduidelijke types achter een schild. Bleek een nederlandse (!) cameraploeg bezig om "protesterende" palestijnen te filmen.
Pied
Berichten: 915
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:36

Bericht door Pied »

Natuurlijk is dit niet nieuw. Maar wat mij betreft: "Zegt het voort, zegt het voort!"
Dat soort verhalen van Refo moet gewoon algemeen bekend zijn, bazuin het maar rond. Dus vandaar mijn knip- en plakwerk. Wie weet er nog een paar?
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Zie bv. ook het artikel in het RD over het NOS journaal. Dat zelfs al medewerkers aangeven het niet eens te zijn met de manier van verslaggeving. Iemand die een klein beetje meer als rechts is 'extreem rechts' terwijl de omroep dit over links niet in de mond neemt.

Zou er dan toch een kentering komen?

Alhoewel als je de gang van zaken rondom Putten (nertsen) ziet, ben ik bang dat het nog even duurt.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Adorote

Bericht door Adorote »

refo schreef:Ach, dat is toch niet nieuw. Toen Zuid Afrika nog een ander bewind had gooiden fotografen een dollar in een (lege) vuilnisbak. Kleine jochies doken er dan in. Klikklik klikklik. Titel van de foto: zwarte jongetjes uit Soweto op zoek naar eten. (In een lege vuilnisbak zeker).

Ik kan me herinneren nog weleens zoiets gelezen te hebben. Naast het hotel waar nederlanders logeerden was het nogal een kabaal. Palestijnse jongens liepen met stenen te gooien. Er was wat rook, een paar onduidelijke types achter een schild. Bleek een nederlandse (!) cameraploeg bezig om "protesterende" palestijnen te filmen.

Kortom de wereld is een groot bizar theater.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Adorote schreef:
refo schreef:Ach, dat is toch niet nieuw. Toen Zuid Afrika nog een ander bewind had gooiden fotografen een dollar in een (lege) vuilnisbak. Kleine jochies doken er dan in. Klikklik klikklik. Titel van de foto: zwarte jongetjes uit Soweto op zoek naar eten. (In een lege vuilnisbak zeker).

Ik kan me herinneren nog weleens zoiets gelezen te hebben. Naast het hotel waar nederlanders logeerden was het nogal een kabaal. Palestijnse jongens liepen met stenen te gooien. Er was wat rook, een paar onduidelijke types achter een schild. Bleek een nederlandse (!) cameraploeg bezig om "protesterende" palestijnen te filmen.

Kortom de wereld is een groot bizar theater.
Da's wel een heel oude koe die je daar uit de refoforumsloot haalt.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Misschien is het een idee om een archief te maken, waarin topics komen te staan waarin al een jaar of langer niet is gereageerd. In zo'n archief krijgen de forummers dan alleen nog leesrechten.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

elbert schreef:Misschien is het een idee om een archief te maken, waarin topics komen te staan waarin al een jaar of langer niet is gereageerd. In zo'n archief krijgen de forummers dan alleen nog leesrechten.
Welk probleem denk je daar mee op te lossen?
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Deze herinneren jullie je waarschijnlijk ook nog wel:

Gemanipuleerde foto

Van deze man heb ik ooit een stukje uit het nieuws gezien. Toen vond ik het zo nep overkomen (heel opzichtig en zeer respectloos met een lijk slepen.). Nu ik dit lees blijkt mijn gevoel wel juist:

Deze man verdient een medaille, altijd in de weer
Laatst gewijzigd door Kislev op 14 sep 2007, 12:30, 1 keer totaal gewijzigd.
elbert
Berichten: 1332
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Tiberius schreef:
elbert schreef:Misschien is het een idee om een archief te maken, waarin topics komen te staan waarin al een jaar of langer niet is gereageerd. In zo'n archief krijgen de forummers dan alleen nog leesrechten.
Welk probleem denk je daar mee op te lossen?
Het oude koeien probleem. :)
Ik vind het een beetje vreemd om na 4 jaar een discussie weer op te pakken, terwijl sommigen die 4 jaar eerder aan die discussie hebben meegedaan, al vertrokken zijn.
Start dan een nieuw topic op zou ik zeggen en laat het oude in het archief achter.
Plaats reactie